El crí­tico contra los “falsos discí­pulos”: Ricardo Rojas lee a Sarmiento en la <i>Historia de la literatura argentina</i>

Main Article Content

Patricio Fontana

Abstract

In this article, the zone that Ricardo Rojas devotes to the life and work of Domingo Faustino Sarmiento in the Historia de la literatura argentina (volume “Los proscriptos”) is analyzed, in order to trace the critical relation that these pages establish between critic and author. Among other aspects, there is a study on how, from a drastic process of abridgement and synthesis of Sarmiento’s work, Rojas tries to assume an authority that ultimately produces an inversion of roles between master (Sarmiento) and disciple (Rojas) that will reach its maximum expression in a late text by Rojas (to which this article scarcely alludes): Sarmiento's biography El profeta de la Pampa (1945).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fontana, P. (2016). El crí­tico contra los “falsos discí­pulos”: Ricardo Rojas lee a Sarmiento en la <i>Historia de la literatura argentina</i>. Orbis Tertius, 21(24), e017. Retrieved from https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTe017
Section
Artículos

References

Alberdi, Juan Bautista (1876). Vida y trabajos de William Wheelwright en la América del Sur, París, Garnier Hermanos.

De Giovanni, Fernando (2007). Los textos de la patria. Nacionalismo, políticas culturales y canon en Argentina, Rosario, Beatriz Viterbo.

De Man, Paul (1991). Visión y ceguera. Ensayos sobre la retórica de la crítica contemporánea, Hugo Rodriguez-Vecchini y Jacques Lezra (ed. y trad.), Puerto Rico, Editorial de la Universidad de Puerto Rico.

Devoto, Fernando (2002). “Las dos ciudades de Juan Agustín García. De la ‘ciudad indiana’ a la metrópolis del Centenario”, en Estudios sociales, nº 22·23, pp. 75-93.

Estrin, Laura (1999). "Entre la historia y la literatura, una extensión. La Historia de la Literatura Argentina de Ricardo Rojas”, en Nicolás Rosa (comp.), Políticas de la crítica. Historia de la crítica literaria en la Argentina, Buenos Aires, Biblos.

Fontana, Patricio (2011). “El crítico como hacedor de autores. Juan María Gutiérrez y las Obras completas de Esteban Echeverría”, en Lidia Amor y Florencia Calvo (comps.), Historiografías literarias decimonónicas. La modernidad y sus cánones, Eudeba, Buenos Aires, pp. 177-187.

Fontana, Patricio (2014a). “Vida, escritura y sacrificio: Ricardo Rojas y los ‘prosistas fragmentarios’”, en Saga nº 1 (primer semestre), pp. 20-40.

Fontana, Patricio (2014b). “Los lugares del crítico. Menéndez Pelayo, Juan María Gutiérrez y la Antología de poetas hispanoamericanos”, en Lidia Amor, Florencia Calvo y Mariano Saba (comps.), El erudito frente al canon II. Por una filología de la historia literaria, Buenos Aires, Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas “Dr. Amado Alonso”, pp. 119-150.

Fontana, Patricio (2015). “Juan María Gutiérrez y la traducción. Los casos de José Antonio Miralla y Juan Cruz Varela”, en Quaderns. Revista de traducció, nº 22, pp.149-166.

Martínez Gramuglia, Pablo (2006). “Ricardo Rojas, una modernidad argentina”, en Anuario del Centro de Estudios Históricos "Prof. Carlos S. A. Segreti", nº 16, vol. 6, pp. 313-354.

Mesa Gancedo, Daniel (2008). “Ricardo Rojas y la desproporcionada Historia de una literatura nacional”, en Leandro Romero Tobar (ed.), Literatura y nación. La emergencia de las literaturas nacionales, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza, pp. 303-326.

Molloy, Sylvia (1996) [1991]. Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica, José Estebán Calderón (traducción), México, Fondo de Cultura Económica.

Piglia, Ricardo (2012) [1980]. “Notas sobre Facundo”, en Adriana Amante (dir. del volumen), Noé Jitrik (dir. de la obra), Historia crítica de la Literatura argentina, volumen 4, Sarmiento, Buenos Aires, Emecé, pp. 95-102.

Piglia, Ricardo (2000) [1986]. Crítica y ficción, Buenos Aires, Seix Barral.

Ramos, Julio (1989). Desencuentros de la modernidad en América Latina: literatura y política en el siglo XIX, México, Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez, Fermín (2012). “Las operaciones de la crítica”, en Adriana Amante (dir. del volumen), Noé Jitrik (dir. de la obra), Historia crítica de la Literatura argentina, volumen 4, Sarmiento, Buenos Aires, Emecé, pp. 603-630.

Rojas, Ricardo (1957). Historia de la literatura argentina, t. 3, Los proscriptos, Buenos Aires, Editorial Kraft.

Rojas, Ricardo (1945). El profeta de la Pampa. Vida de Sarmiento, Buenos Aires, Losada Editorial.

Safranski, Rüdiger (2012) [2007]. Romanticismo. Una odisea del espíritu alemán, Raúl Gabás Pallás (traducción), Buenos Aires, Tusquets.

Sorensen, Diana (1998) [1996]. El Facundo y la construcción de la cultura argentina, César Aira (traducción), Rosario, Beatriz Viterbo.

Starobinski, Jean (2008). La relación crítica, Ricardo Figueira (traducción), Buenos Aires, Nueva Visión.

Starobinski, Jean (1977). “Criticism and Authority”, en Discoveries and Interpretations: Studies in Contemporary Scholarship, vol II (Fall), Daedulus número especial 106, pp. 1-16.