“Todo lo que sigue es sencillamente estupendo”. Escritoras en las cartas de Ezequiel Martí­nez Estrada a Victoria Ocampo

Main Article Content

Tania Diz

Abstract

While Ezequiel Martí­nez Estrada writes Marta Riquelme, between his fiction and essays, and Victoria Ocampo begins to write her memories; it arises from both an emotional and intellectual relationship through letters along more than 15 years since the late '40s and until the death of Martinez Estrada in 1964. This article will discuss much of those letters with the intended to show that one of the central axes of the epistolary is the construction by Martí­nez Estrada, his interlocutor in a character: writer women who acquire multiple identities including Marta Riquelme looks.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Diz, T. (2016). “Todo lo que sigue es sencillamente estupendo”. Escritoras en las cartas de Ezequiel Martí­nez Estrada a Victoria Ocampo. Orbis Tertius, 21(24), e018. Retrieved from https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTe018
Section
Artículos

References

Astutti, Adriana (2001). “Escribir como (cómo) una mujer: Victoria y Silvina Ocampo”, en Andares clancos. Fábulas del menor en Osvaldo Lamborghini, J. C. Onetti, Rubén Darío, J. L. Borges, Silvina Ocampo y Manuel Puig, Rosario, Beatriz Viterbo.

Barthes, Roland (1999). Mitologías, Madrid, Siglo XXI.

Eloy Martínez, Tomás (1966). “Victoria Ocampo: una pasión argentina”, en Primera Plana, a. IV, n° 168, Buenos Aires, 15/03/1966, pp. 51-55.

Iglesia, Cristina (1996). “I. Victoria, Eva. Razones de vida”, en Islas de la memoria (sobre la Autobiografía de Victoria Ocampo), Buenos Aires, Ediciones Cuenca del Plata.

Martínez Estrada, Ezequiel (1956). Marta Riquelme, Buenos Aires, Nova.

Martínez Estrada, Ezequiel -Victoria Ocampo (2013). Epistolario, Buenos Aires, Interzona.

Molloy, Sylvia (1991). “III. El teatro de la lectura: cuerpo y libro en Victoria Ocampo”, en Actos de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica, México, FCE.

Ocampo, Victoria (1951). El viajero y una de sus sombras (Keyserling en mis memorias), Buenos Aires, Sudamericana.

Ocampo, Victoria (1970). Habla el algarrobo, Buenos Aires, Sur.

Ocampo, Victoria (1980). Autobiografía II El imperio insular, Buenos Aires, Sur.

Ocampo, Victoria (1981a). Testimonios. Primera serie (1920-1934), Buenos Aires, Sur.

Ocampo, Victoria (1981b). Autobiografía I El archipiélago, Buenos Aires, Sur.

Ocampo, Victoria (1981c) Autobiografía III La rama de Salzburgo, Buenos Aires, Sur.
Ocampo, Victoria - Roger Callois (1999). Correspondencia, Buenos Aires, Sudamericana.

Salomone, Alicia (2004). “Subjetividades e identidades. Diálogos entre Gabriela Mistral y Victoria Ocampo”, en Alicia Salomone, Natalia Cisterna, Darcie Doll y Graciela Queirolo, Modernidad en otro tono. Escritura de mujeres latinoamericanas: 1920-1950, Santiago de Chile, Editorial Cuarto propio.

Vázquez, M. Celia (2006). “Literatura y vida. Una lectura de Victoria Ocampo”, en Orbis Tertius: Revista de teoría y crítica literaria, vol. 11, nº 12, pp. 1-10.

Violi, Patrizia (1987). “La intimidad de la ausencia: formas de la estructura epistolar”, en Revista de Occidente, nº 68, pp. 87–99.