Enrique Pezzoni: los “casos literarios” en la enseñanza de la teorí­a (1984-1986)

Main Article Content

Analía Gerbaudo

Abstract

This article deals with one of the marks left by the literary theory lessons taught by Enrique Pezzoni in the Spanish course at Universidad de Buenos Aires between 1984 and 1986: the work on "literary cases”. First, some methodological clarifications regarding the transcribed lessons will be presented. Then, within the framework of Pezzoni’s didactics, the article will focus on the differences between the rationale of the literary "case" and the one of the "example”. At the same time, the link between the tensions within the literary field and Pezzoni’s didactics will be analyzed. Finally, the relationship between theory and literature in Pezzoni’s teaching is retraced in the testimonials from his former students, coworkers and his own lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gerbaudo, A. (2016). Enrique Pezzoni: los “casos literarios” en la enseñanza de la teorí­a (1984-1986). Orbis Tertius, 21(24), e019. Retrieved from https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTe019
Section
Artículos

References

Amante, Adriana (2015). Entrevista. Audio. Investigaci ón CIC-CONICET.

Bajtin, Mijail (1989) [1934-1935]. “La palabra en la novela”, Teoría y estética de la novela, pp. 77-236 Madrid, Taurus.

Bourdieu, Pierre (1992). Las règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire, Paris, Seuil.

Bourdieu, Pierre. (1993). La misère du monde, Paris, Seuil.

Bourdieu, Pierre. (2001a). Science de la science et réflexivité. Cours du Collège de France 2000-2001, Paris, Raisons d’agir.

Bourdieu, Pierre. (2001b). Interventions, 1961-2001. Science sociale & action politique, Marseille, Agone.

Bourdieu, Pierre. (2012). Sur l’Ètat. Cours au Collège de France (1989-1992), Patrick Champagne, Remi Lenoir, Franck Popeau y Marie-Christine Rivière (Eds.), Paris, Raisons d’agir/Seuil.

Bourdieu, Pierre. (2013). Manet. Une révolution symbolique. Cours au Collège de France (1998-2000) suivis d’un manuscrit inachevé de Pierre et Marie-Claire Bourdieu, Pascale Casanova, Patrick Champagne, Christophe Charle, Frank Poupeau y Marie-Christine Rivière (Eds.), Paris, Raisons d’agir/Seuil.

Burbules, Nicholas (1999) [1993]. El diálogo en la enseñanza. Teoría y práctica, Buenos Aires, Amorrortu.

Champagne, Patrick y otros (2012). “Note des éditeurs”, “Situation du cours sur l’État dans l’œuvre de Pierre Bourdieu”, en Sur l’Ètat. Cours au Collège de France (1989-1992), pp. 7-9, 594-601, Paris, Raisons d’agir/Seuil.

de Diego, José Luis (2007). “La transición democrática: intelectuales y escritores”, en Antonio Camou, Cristina Torti y Aníbal Viguera (Coords.). La Argentina democrática: los años y los libros, pp. 49−82, Buenos Aires, Prometeo.

Derrida, Jacques (1989). “Biodegradables: Seven Diary Fragments”, en Critical Inquiry, vol. 4, n° 15, pp. 812-873.

Derrida, Jacques. (1995). Mal d’Archive. Une impression freudienne. Paris, Galilée.

Fernández Bravo, Álvaro (2011). “Enrique Pezzoni: traducir (con) el cuerpo”, Badebec, n° 2, pp. 25-42.

Gerbaudo, Analía (2013). “Algunas categorías y preguntas para el aula de literatura”, Álabe. Revista de la Red de Universidades Lectoras, n° 7. Recuperado de http://nevada.ual.es:81/alabe/index.php/alabe/article/download/121/124

Gerbaudo, Anal ía. (2016). Políticas de exhumación. Las clases de los críticos en la universidad argentina de la posdictadura 1984-1986, Santa Fe/Los Polvorines, UNL/UNGS.

Gerbaudo, Analía. (2016b). “Derivas conceptuales (un borrador)”. IV Coloquio de avances de investigaciones del CEDINTEL. Santa Fe: UNL (en edición, on line).

Kamenszain, Tamara (1991). “La lírica y sus voces”, en Babel. Revista de libros, n° 22, pp. 5-6.

Louis, Annick (1997). Jorge Luis Borges: œuvre et manœuvres, Paris, L’Harmattan.

Kamenszain, Tamara (1999). Enrique Pezzoni, lector de Borges. Lecciones de literatura 1984−1988, Buenos Aires, Sudamericana.

Kamenszain, Tamara (2009). «La hora de los maestros», Espacios, n° 42, pp. 61−63.

Manzoni, Celina (2011). Consulta. Investigación CIC-CONICET.

Oubiña, David (2015). Entrevista. Audio. Investigación CIC-CONICET.

Pacella, Cecilia (2006). “Poesía”, en Pampa Arán (Dir.), Nuevo Diccionario de la teoría de Mijail Bajtin, pp. 215-218, Córdoba, Ferreyra Editor.

Panesi, Jorge (2014) [1996]. “La caja de herramientas o qué no hacer con la teoría literaria”, en El taco en la brea, n° 1, pp. 322-333. Recuperado de http://www.fhuc.unl.edu.ar/centros/cedintel/eltacoenlabrea01_2014.pdf

Panesi, Jorge. (1998). “Las operaciones de la crítica: el largo aliento”, en Alberto Giordano y María Celia Vázquez (Comps.), Las operaciones de la crítica, pp. 9-22, Rosario, Beatriz Viterbo.

Panesi, Jorge. (2000) [1989]. “Enrique Pezzoni, profesor de literatura”, Críticas, Buenos Aires, Norma, pp. 255-262.

Panesi, Jorge. (2015). “La maestra”, Crónicas sobre Josefina Ludmer. Sala grumo, Buenos Aires-Río de Janeiro. Recuperado de http://www.salagrumo.org/notas.php?tipoNota=11

Pezzoni, Enrique (1984a). Clases. “Introducción a la Literatura (C)”, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Investigación CIC-CONICET, CD-ROM.

Pezzoni, Enrique. (1984b). Programa. “Introducción a la Literatura (C)”. Buenos Aires, Biblioteca de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Pezzoni, Enrique (1985). Programa. “Introducción a la Literatura (C)”. Buenos Aires, Biblioteca de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Pezzoni, Enrique (1986a). “Introducción a la Literatura (C)”. Clases. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Investigación CIC-CONICET. CD-ROM.

Pezzoni, Enrique (1986b). El texto y sus voces, Buenos Aires, Sudamericana.

Sapiro, Gisèle (2012). « Ouverture ». Journée d’étude Internationale Penser l’État avec Pierre Bourdieu. Paris, Collège de France. Recuperado de http://www.college-de-france.fr/site/pierre-bourdieu/_audiovideos.htm

Sarlo, Beatriz (1972). “La enseñanza de la literatura. Historia de una castración”, en Los Libros, n° 28

Schwarzböck, Silvia (2016). Los espantos. Estética y postdictadura, Buenos Aires, Cuarenta ríos.

Todorov, Tzvetan (1970). Introduction à la littérature fantastique, Paris, Seuil.

Walsh, Rodolfo (2010). Ese hombre y otros papeles personales, Daniel Link (Ed.), Buenos Aires, Ediciones de la Flor.

Walsh, Rodolfo (2012). El violento oficio de escribir. Obra periodística (1953-1977), Daniel Link (Ed.), Buenos Aires, Ediciones de la Flor.

Wassermann, Selma (1999) [1994]. El estudio de casos como método de enseñanza, Buenos Aires, Amorrortu.

Williams, Raymond (1977). Marxism and literature, Oxford-New York, Oxford University Press.