Las aventuras sado-masoquistas de un lion en cage: una lectura queer de la obra El mendigo chupapijas

Main Article Content

Natalia Lorena Zorrilla

Abstract

This article examines Pablo Pérez’s work El mendigo chupapijas with the aim of studying his trash and queer aesthetic, focusing on his literary appropriation of sado-masochism and of the spaces associated with these practices. We observe Pérez’s account of a vagabond sexuality and the cruising in his writing, throughout which he encounters different sexual roles of power as well as a collage of diverse discursive genres which he seeks to include and adopt in his eclectic novel. We therefore seek to analyse the political dimensioning encompassed in this cultural intervention that Pérez produces, focusing on the representation the author offers of the struggle to affirm one’s identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zorrilla, N. L. (2017). Las aventuras sado-masoquistas de un lion en cage: una lectura queer de la obra El mendigo chupapijas. Orbis Tertius, 22(25), e036. https://doi.org/10.24215/18517811e036
Section
Artículos

References

Aira, César (2002). “Los poetas del 31 de diciembre de 2001”. El país, 7 de febrero. Recuperado de: http://elpais.com/diario/2002/02/09/babelia/1013215161_850215.html

Amícola, José (2000). Camp y posvanguardia: Manifestaciones culturales de un siglo fenecido, Buenos Aires, Paidos.

Bersani, Leo (1987). “Is the Rectum a Grave?”, en October, Vol. 43 “AIDS: Cultural Analysis/Cultural Activism”, pp. 197-222.

Bersani, Leo (1995). “¿Es el recto una tumba?”, en Ricardo Llamas (ed.), Construyendo identidades. Estudios desde el corazón de una pandemia, pp.79-115, Madrid, Siglo XXI.

Butler, Judith (1993). Bodies that matter: On the discursive limits of sex, New York, Routledge.

Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan. Sobre los limites materiales y discursivos del “sexo”, Buenos Aires, Paidós.

Deleuze, Gilles (1967). Présentation de Sacher-Masoch. Le froid et le cruel, Paris, Minuit.

Deleuze, Gilles (1969). Sacher-Masoch y Sade, Córdoba, Editorial universitaria de Córdoba.

Delfino, Silvia (2001). “Introducción”, en AA. VV., Aventuras. Nuevas incursiones en el imaginario gay, Buenos Aires, Belleza y Felicidad.

Delon, Michel (2011). Le principe de délicatesse: libertinage et mélancolie au XVIIIe siècle, Paris, Albin Michel.

Foucault, Michel (1976). Histoire de la sexualité I: La Volonté de savoir, Paris, Gallimard.

Foucault, Michel (1994). Dits et écrits: 1954-1988, vol. 3, Paris, Gallimard.

García Helder, Daniel y Martín Prieto (1998). “Boceto n°2 para un .... de la poesía argentina actual”, en Punto de Vista, Nº 60, pp. 13-18.

Link, Daniel (2009). Fantasmas. Imaginación y sociedad, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Link, Daniel (2013). Kitsch, camp, boom: Puig y el ser moderno, conferencia-performance pronunciada en el marco del ciclo de debates “CAMP! - Afetos e Poses”, organizado por la UERJ (Río de Janeiro), en mesa plenaria compartida con Silviano Santiago y coordinada por Italo Moriconi. Recuperado de: https://www.academia.edu/6458921/_Kitsch_camp_boom_Puig_y_el_ser_moderno_Daniel_Link_

Ludmer, Josefina (2007). “Las literaturas postautónomas”, en CiberLetras. Revista de crítica literaria y cultura, vol. 17. Recuperado de: http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v17.html

Mallol, Anahí (2006). Nuevos formatos, nuevas lecturas: poesía, velocidad y consumo en los 90. Recuperado de: http://www.expoesia.com/j06_mallol.html

Marguch, Juan (2011). “La máquina amorosa: El mendigo chupapijas”, en No-retornable, vol. 8. Recuperado de: http://www.no-retornable.com.ar/v8/dossier/marguch.html

Mattoso, Glauco (1986). Manual do podólatra Amador. Aventuras & lecturas de un tarado por pés. Sa͂o Paulo: Expressa͂o.

Mazzoni, Ana y Damián Selci (2006). “Poesía actual y cualquierización”, en Jorge Fondebrider (comp.), Tres décadas de poesía argentina, 1976-2006, pp. 257-268, Buenos Aires, Libros del Rojas.

Palmeiro, Cecilia (2008). Lixeratura Argentina Contemporánea: Pensamiento Queer en Antiestéticas do Trash, trabajo presentado en el XI Congresso Internacional da ABRALIC: Tessituras, Interações, Convergências realizado en la Universidade de Sa͂o Paulo. Recuperado de: http://www.abralic.org.br/eventos/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/068/CECILIA_PALMEIRO.pdf

Palmeiro, Cecilia (2010). Desbunde y felicidad: de la Cartonera a Perlongher, Buenos Aires, Título.

Pérez, Pablo (2005). El mendigo chupapijas, Buenos Aires, Mansalva.

Pérez, Pablo (2015). Un año sin amor, Buenos Aires, Blatt & Ríos.

Perlongher, Néstor (1988). El fantasma del sida, Buenos Aires, Puntosur.

Perlongher, Néstor (2013a). “El deseo de pie”, en Christian Ferrer y Osvaldo Baigorria (eds.), Prosa Plebeya, pp. 132-143, Buenos Aires, Excursiones.

Perlongher, Néstor (2013b). “Caribe Transplatino. Poesía neobarroca cubana e rioplatense”, en Christian Ferrer y Osvaldo Baigorria (eds.), Prosa Plebeya, pp. 119-131, Buenos Aires, Excursiones.

Preciado, Paul (2004). “Género y performance. 3 episodios de un cybermanga feminista queer trans”, en Parole de queer. Recuperado de: http://paroledequeer.blogspot.com.ar/2015/08/beatriz-preciado3-episodios-de-un.html.

Quignard, Pascal (2014) [1969]. L'Être du balbutiement. Essai sur Sacher-Masoch, Paris, Gallimard.

Sontag, Susan (2008) [1964]. “Notas sobre lo camp”, en Horacio Vázquez Rial (trad.), Contra la Interpretación y otros ensayos, pp. 351 – 372, Buenos Aires, Debolsillo.

Yuszczuk, Marina (2015). “Belleza y Felicidad en la vorágine del 2001: algunas percepciones contemporáneas sobre las condiciones de un arte político”, en Orbis Tertius, vol. 20 (21), pp. 21-29. http://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv20n21a03/6806