1 de mayo en Tulchin: biografía y extravío
Main Article Content
Abstract
The starting point of this text is my own personal experience writing an intellectual biography of Alberto Gerchunoff in order to describe certain characteristics of the biographical genre and its relation with autobiographical writing and literary criticism. I posit that “going astray” is a useful figure to speculate about biography. Biography is a genre that puts forth several alternative paths to be taken, just as life itself does. It is a genre of reality but also a genre of corporality. If all intellectual work goes through our subjectivity, biography becomes embodied in us and invites a rereading of our own personal history. What do we prioritize? What do we overlook? A biography is a personal interpretation of a life and there are as many biographies of the same figure as there are biographers. While it is true that concrete data coincides, the textual world we create for our character reflects our own predilections. What sources to use? How to account for the subjectivity in the voice that narrates the life of another? Who do we read? What do we know? What do we forget?
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Benjamin, Walter (1991). “Sur le concept d’histoire”, en Écrits français, París, Gallimard, pp. 347-350.
Borges, Jorge Luis (1979). “Borges conversa sobre Gerchunoff”, en Alberto Gerchunoff, Figuras de nuestro tiempo, Buenos Aires, Babel, 1979, pp. 11-16.
Borges, Jorge Luis (1996a). Obras completas 1, Buenos Aires, Emecé.
Borges, Jorge Luis (1996b). Obras completas 2, Buenos Aires, Emecé.
Borges, Jorge Luis (1996c). Obras completas 4, Buenos Aires, Emecé.
Brown, Katherine (2004). A Biography of No Place: From Ethnic Borderland to Soviet Heartland,
Cambridge, Harvard University Press.
Chejfec, Sergio (1990). Lenta biografía, Buenos Aires, Puntosur.
Cohen, Chester G. (1989). Shtetl Finder: Jewish communities in the 19th and early 20th centuries in the pale of settlement of Russia and Poland, and in Lithuania, Latvia, Galicia, and Bukovina, with names of residents, Bowie, Maryland, Heritage Books.
Degiovanni, Fernando (2000). “Inmigración, nacionalismo cultural, campo intelectual: El proyecto creador de Alberto Gerchunoff” en Revista Iberoamericana, vol. 66, núm. 191 (abril-junio de 2000), pp. 367-379.
Derrida, Jacques (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, Trotta.
Gerchunoff, Alberto (1926). Pequeñas Prosas. Buenos Aires, Gleizer.
Gerchunoff, Alberto. (1927). Enrique Heine: El poeta de nuestra intimidad. Buenos Aires-Madrid, Babel.
Gerchunoff, Alberto (1950). Entre Ríos, mi país. Buenos Aires, Futuro.
Gerchunoff, Alberto (1910). Los gauchos judíos. La Plata, Talleres Gráficos Sesé.
Gerchunoff, Alberto (1914). “Autobiografía” en Archivo Gerchunoff, (Instituto Ravignani, Facultad de Filosofía y Letras, UBA). Caja 9-10-11.
Gerchunoff, Alberto (1979). Figuras de nuestro tiempo. Buenos Aires, Vernácula.Katz, Steven (2007). The Shtetl: New Evaluations, Nueva York, New York University Press.
Klier, John (1986). Russia Gathers Her Jews: The Origins of the “Jewish Question”, en Russia 1772- 1825, DeKalb, Northern Illinois University Press.
Nathans, Benjamin (2002). Beyond the Pale: The Jewish Encounter with Late Imperial Russia, Berkeley, University of California Press.
Ostrovskaya, Rita (1996). Jews in the Ukraine 1989-1994. Ostfildern, Cantz.
Oved, Iaacov (1976). “El trasfondo histórico de la ley 4.144 de Residencia”, en Desarrollo Económico
, núm. 61 (abril-junio), pp. 123-150.
Payró, Roberto J. “Carta a Alberto Gerchunoff,” Bruselas, 25 de abril de 1913. Archivo Alberto Gerchunoff. (Biblioteca del Instituto Ravignani. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires), caja 20, n. 12.
Schiff, Stacy (2000). Véra (Mrs. Vladimir Nabokov), Nueva York, The Modern Library.
Stein, Sarah Abrevaya (2004). Making Jews Modern. The Yiddish and Ladino Press in the Russian and Ottoman Empires, Bloomington, Indiana University Press.
Szurmuk, Mónica (2005). “Diversidad, multiculturalismo y diferencia en la Argentina del Centenario: Los gauchos judíos de Alberto Gerchunoff” en Mabel Moraña y María Rosa Olivera-Williams (eds.), El salto de Minerva: Intelectuales, sociedad y Estado en Latinoamérica, Madrid-Franfkfurt, Iberoamericana-Vervuert, pp. 157-172.
Szurmuk, Mónica (2012). “El silencio de Gerchunoff” en Pensamiento de los Confines, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, pp. 215-222.
Szurmuk, Mónica (2012). “El viaje a Europa de Alberto Gerchunoff” en Hispamérica, año 41, núm. 121, Gaithesburgh, Maryland, pp. 25-37.
Szurmuk, Mónica (2010). “Home in the Pampas: Alberto Gerchunoff’s Jewish Gauchos” en Simon Bronner (ed.), Jews at Home: The Domestication of Identity, Oxford, Littman, pp. 241-256.
Viñas, David (1975). “Gerchunoff, gauchos judíos y xenofobia” en Literatura argentina y realidad política: Apogeo de la oligarquía, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 163-185.
Viñas, David (1974). Literatura argentina y realidad política: De Sarmiento a Cortázar, Buenos Aires, Siglo XX.
Wengeroff, Pauline (2010). Memoirs of a Grandmother. Scenes from the Cultural History of the Jews of Russia in the Nineteenth Century, Stanford, Stanford University Press.
Yargina, Z (1993). Wooden Synagogues, Moscú, Image Publishing House.
Zambrano, María (1934). “ ¿Por qué se escribe?”, en Revista de Occidente, núm. 24, pp. 318-328.