Justo en el borde de la zona de certeza. Modos de la memoria en Los planetas de Sergio Chejfec
Main Article Content
Abstract
When analyzing certain critical approaches to narrations about the last military dictatorship in Argentina, we observe that Los planetas by Sergio Chejfec resists usual interpretations, expected reading modes and systematization efforts. This article establishes some links between such resistance and the idea of memory that is addressed in the novel. Memory is shaped as a passing state that adopts imprecise and transitory shapes; an experience that goes beyond objective organizations of the geometric space and the chronological time. In this sense, temporalities adapt to spaces: remembering means to update the presence of a body in the city, as well as walking around again in order to turn the past into present.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Alcívar Bellolio, Daniela (2012). Una mínima inclinación. Imagen de autor en los ensayos de Sergio Chejfec. Iberoamericana, XII(48), 61-78.
Berg, Edgardo (2012). Sergio Chejfec: un estilo vagabundo y fuera de casa. En M. Bueno (comp.), La novela argentina: experiencia y tradición (pp. 119-139). Buenos Aires, Corregidor.
Blanchot, Maurice (2005). El libro por venir. Madrid: Trotta.
Chejfec, Sergio (2010). Los planetas. Buenos Aires: Alfaguara.
Dalmaroni, Miguel (2004). La moral de la historia. Novelas argentinas sobre la dictadura (1995-2002). En M. Dalmaroni, La palabra justa: Literatura, crítica y memoria en la Argentina, 1960-2002 (pp. 155-174). Mar del Plata-Santiago de Chile: Melusina.
Gramuglio, María Teresa (2002). Políticas del decir y formas de la ficción. Novelas de la dictadura militar. Punto de vista, 74, 9-14.
Quintana, Isabel (2010). Los planetas de Sergio Chejfec: vacilaciones de la memoria. En R. Carbone y A. Ojeda (comps.), Literatura argentina siglo XX, de Alfonsín al menemato (1983-2001) (pp. 165-173). Buenos Aires: Paradiso.
Ricoeur, Paul (2006). El olvido en el horizonte de la prescripción. En P. Ricoeur y otros, ¿Por qué recordar? (pp. 73-76). Buenos Aires: Granica.
Ricoeur, Paul (2013). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Sarlo, Beatriz (2007). La novela después de la historia. Sujetos y tecnologías. En B. Sarlo, Escritos sobre literatura argentina (pp. 471-482). Buenos Aires: Siglo XXI.