Entre la retórica teatral y el ensayo: la autoconstrucción de Martín Kohan en Museo de la revolución
Main Article Content
Abstract
Considering that the one who enunciates appears in his textual figurations, this work focuses on Martín Kohan's self-construction on the novel Museo de la revolución (2006) by means of the use of the rhetoric of theater and the essay form: first, we find an enunciator that dismantles the meaning effects of the present in which he reads the remains of the past and, second, a self who writes a novel that functions as a condition for the circulation of some notes written by a revolutionary in the seventies.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Adorno, Theodor (2009). “El ensayo como forma”, en Theodor Adorno, Notas sobre literatura. Obra completa, pp. 11-34,Madrid, Ediciones Akal.
Arán, Pampa (1998). La estilística de la novela en M.M Bajtín. Teoría y aplicación metodológica, Córdoba, Narvaja Editor.
Barthes, Roland (2013). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura, Buenos Aires, Paidós.
Charaudeau y Maingueneau (2005). Diccionario de Análisis del Discurso, Buenos Aires, Amorrortu editores.
Costa, Ricardo y Teresa Mozejko (2002). Lugares del decir, Rosario, Homo Sapiens.
Garramuño, Florencia (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte, Buenos Aires. Fondo de Cultura económica.
Giordano, Alberto (Ed.) (2015). El discurso sobre el ensayo en la cultura argentina desde los 80, Buenos Aires, Santiago Arcos.
Kohan, Martín (2002). Dos veces Junio,Buenos Aires, Contemporánea.
Kohan, Martín (2004). “La novela como intervención crítica: David Viñas”, en: Saítta, Silvia (Dir. de vol.), Historia crítica de la literatura argentina, pp. 523-541, Buenos Aires, Emecé.
Kohan, Martín (2006). Museo de la revolución, Buenos Aires, Contemporánea.
Kohan, Martín (2006). Entrevista, Disponible en: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/4-3510-2006-08-21.html
Kohan, Martín (2014). El país de la guerra, Buenos Aires, Eterna Cadencia.
Kohan, Martín (2015). Conferencia sobre escritura ensayística en el marco del curso de posgrado internacional Escrituras: Creatividad Humana y Comunicación, FLACSO Argentina, Disponible en: https://youtu.be/wSxBZlz_6wM
Luckacs, Georg (1966). Teoría de la novela, Buenos Aires, Ediciones siglo veinte.
Marín, Louis (1993). Des pouvoirs de l’image, Paris, Suil.
Sarlo, Beatriz (2015). “Del otro lado del horizonte”, El discurso sobre el ensayo en la cultura argentina desde los 80, Alberto Giordano (ed.), pp.133-153, Buenos Aires, Santiago Arcos.
Vega, María Angélica (2016). “Hablar entrelíneas y espesar el lenguaje”, ponencia leída en las Jornadas de Literatura Argentina, Córdoba, Argentina.
Vega, María Angélica (2016). “Autoconstrucción de Kohan en Dos veces junio: perspectiva, género e ironía”, ponencia leída en Congreso Internacional de Semiótica, Santa Fé, Argentina.
Vega, María Angélica (2017). Conversación con Martín Kohan, 30 de marzo de 2017, Córdoba, Argentina.