Experience and photography: Shiki Nagaoka, by Mario Bellatin

Main Article Content

Leonel Cherri

Abstract

This article addresses the issues with the role of the 'author' in Shiki Nagaoka: una nariz de ficción (2001) by Mario Bellatin. A singular text which, we hypothesize, represents a turning point among the author's works. In this sense, we argue that the appearance of photography in a text that focuses its reflection on the language of literature and the authorial image implies an encounter both desired and, fundamentally, symptomatic. The article explores the senses of this encounter, with the general theoretical framework of those issues raised by Walter Benjamin in connection with the aura and the destruction of experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cherri, L. (2019). Experience and photography: Shiki Nagaoka, by Mario Bellatin. Orbis Tertius, 24(29), e109. https://doi.org/10.24215/18517811e109
Section
Artículos

References

Agamben, G. (2005). Profanaciones. Buenos, Argentina: Adriana Hidalgo.

Agamben, G. (2007). Infancia e historia. Buenos, Argentina: Adriana Hidalgo.

Agamben, G. (2010). Signatura rerum. Sobre el método. Barcelona: Anagrama.

Antelo, R. (2008). Crí­tica acéfala. Buenos, Argentina: Grumo.

Antelo, R. (2015). El tiempo de una imagen, o el tiempo-con. Cuadernos de literatura 38, pp. 376–399.

Arévalo, J. (4 de diciembre de 1992). Efecto invernadero: un nuevo estilo de la novela en Mario Bellatin. El comercial.

Arrieta, D. (2015). Intertextualidad, dialogismo y poética cognitica en la novela contemporánea: Bernardo Carvalho, Eduardo Lago y Mario Bellatin. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Barcelona, España: Paidós.

Bellatin, M. (2002). Shiki Nagaoka: una nariz de ficción. Lima, Perú: PUC Perú.

Bellatin, M. (2004). Entrevista con Mario Bellatin por Emily Hind. Confluencia 20.1, 197-204.

Bellatin, M. (2005). Obra reunida. México: Alfaguara.

Bellatin, M. (2008). Entrevista a Mario Bellatin. Asesiností­midos, agosto. Recuperado de http://asesinostimidos.blogspot.com.ar/2008/08/entrevista-mario-bellatn.html

Bellatin, M. (2008). Condición de las flores. Buenos Aires, Argentina: Entropí­a.

Bellatin, M. (2011). Disecado. Barcelona, España: Sexto Piso.

Bellatin, M. (2012). El libro uruguayo de los muertos. Montevideo, Uruguay: Criatura Editora.

Benjamin, W. (1936). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Estética y polí­tica. Buenos Aires, Argentina: Las cuarenta, 2009.

Benjamin, W. (2007). Obras, libros II/vol. I. Madrid, España: Abada Editores.

Buck-Morss, S. (2005). Walter Benjamin. Un escritor revolucionario. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Cherri, L. (2017a). La repetición como experiencia. Revista Brasileira de Literatura Comparada,18.28, pp. 1-16.

Cherri, L. (2017b). Imágenes de archivo en Mario Bellatin: del closet al coming out. VIII Jornadas de Filologí­a y lingüí­stica. La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación - UNLP, 21 al 23 de Junio.

Cherri, L. (2016). De vidrios y dobles: Mario Bellatin y la experiencia autobiográfica. IV Coloquio Internacional “Literatura y vida”. Rosario, Facultad de Humanidades y Artes – UNR, 8 al 10 de junio.

Cherri, L. (2015a). Cine y literatura en América Latina: las intervenciones de Mario Bellatin. Boletim de pesquisa NELIC, Dossier “Potências do cinema”, 15 (24).

Cherri, L. (2015b). Formas de la imagen en Mario Bellatin. Una pregunta por lo sensible. IX congreso Internacional Orbis Tertius «Lectores y lecturas ». Homenaje a Susana Zanetti. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación – UNLP, 3 al 5 de junio.

Costello, D. (2010). Aura, rostro, fotografí­a: releer a Benjamin hoy. En A. Uslenghui (Comp.), Walter Benjamin: culturas de la imagen. Buenos Aires, Argentina: Eterna Cadencia.

Caygill, H. (1998). Walter Benjamin. The colour of experience. New York, EEUU: Routledge.

Crimp, D. (1980). The photographic activity of postmodernism.October 15, pp. 91-101.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine I. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Deleuze, G. (1985). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine II. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). ¿Qué es la filosofia?. Buenos Aires, Argentina: Anagrama.

De Duve, Th. (2007). “Sintoma e intuição”. Novos estudos 79, pp. 210–227.

Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia I. Madrid, España: Machado libros.

Echevarren, R. (1998). Arte andrógino: estilo versus moda en un siglo corto. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Foster, H. y otros (2006). Arte desde 1900. Madrid, España: Akal.

Freud, S. (1928). Fetishism. International journal of phycho-analysis 10, pp. 161-166.

Lacan, J. (1967). Sesión 15-19/04/1967. En Le seminaire. Livre XIV: la logique du fantasme, École Lacanienne de Psychanalyse. Recuperado de http://www.ecole-lacanienne.net/

Link, D. (2015). Suturas. Buenos Aires, Argentina: Eterna Cadencia.

Link, D. (2009). Fantasmas. Imaginación y sociedad. Buenos Aires, Argentina: Eterna Cadencia.

Nancy, J.-L. (2000). Corpus. Paris, Francia: Métailié.

Oyarzun, P. (2008). Introducción. En Walter Benajamin, El narrador. Chile: Metales pesados.

Pauls, A. (2005). El problema Bellatin. El interpretador. Literatura, arte y pensamiento, n ° 20, abril. Recuperado de http://salonkritik.net/10-11/2011/06/el_problema_bellatin_alan_paul_1.php

Ruiz, F. (2008). Vitrinas narrativas. Mario Bellatin y el relato fotográfico. Revista de Crí­tica Literaria Latinoamericana 68, 201-210.

Walker, C. (2009). Mario Bellatin: imágenes literárias. II Congreso Internacional “Cuestiones Crí­ticas”, Rosario, Universidad Nacional de Rosario.