Nonsense as Resistance. Zombies, Cyborgs and Ghosts in Literatura y otros cuentos, by Martí­n Rejtman

Main Article Content

Atilio Raúl Rubino

Abstract

The characters in Martí­n Rejtman’s (literary and cinematographic) narrative have been read from the basis of liminal figures between life and death and between what is natural and what is artificial (zombies, ghosts, cyborgs) in connection to the political-social situation in 1990s Argentina. However, it is possible to do a different reading of these figures which complements the previous one. From concepts such as pharmaco-pornographic regime (Preciado) or Integrated World Capitalism (Guattari), we can rethink how, in the stories in Literatura y otroscuentos (2005), the technological –pharmacological, medical, but also cultural− prostheses, on the one hand, imply strong subjectification mechanisms but, at the same time, foster possibilities for agencement, resistance to, and escape from, control devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rubino, A. R. (2019). Nonsense as Resistance. Zombies, Cyborgs and Ghosts in Literatura y otros cuentos, by Martí­n Rejtman. Orbis Tertius, 24(29), e112. https://doi.org/10.24215/18517811e112
Section
Artículos

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino, Buenos Aires, Argentina: Santiago Arcos.

Andermann, J. (2015). Nuevo cine argentino, CABA, Argentina: PaidoÌs

Bernini, E. (2008). Estudio Crí­tico sobre Silvia Prieto. Entrevista a Martí­n Rejtman, Buenos Aires, Argentina: Picnic.

Campero, A. (2014). Nuevo cine argentino. De Rapado a Historias extraordinarias, Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento y CABA, Biblioteca Nacional.

Caresani, R. (2012). “Nuevos realismos en la escena literaria argentina: Fabián Casas versus Martí­n Rejtman”, en Texturas, UNL, n º 12 (12), pp. 111-128.

Depetris Chauvin, I. (2012). “Voice, Music and the Experience of the Neutral in Martí­n Rejtman’s Fictions”, en Hispanic Issues On Line, n º. 9, pp. 214-236.

Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre: polí­tica, relatos y jóvenes en la postdictadura, Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Fontana, P. (2018). “Últimas imágenes del nuevo cine argentino: Martí­n Rejtman y Lisandro Alonso”, en Emilio Bernini (ed.), Después del nuevo cine. Diez miradas en torno al cine argentino contemporáneo, Buenos Aires, Argentina: EUFyL, pp. 87-98.

González, M. F. (2010). “Martí­n Rejtman: La representación de la futilidad de la experiencia cotidiana en la década del 90”, en VI Jornadas de Sociologí­a de la UNLP, La Plata, FaHCE-UNLP.

Gordon, R. (2011). “Cine y literatura en Martí­n Rejtman: Estética de la inercia y contemporaneidad”, en Revista De Crí­tica Literaria Latinoamericana, 37(73), pp. 289-305.

Guattari, F. (2004). Plan sobre el planeta. Capitalismo mundial integrado y revoluciones moleculares, Madrid, España: Traficantes de Sueños.

Haraway, D. (1995). Ciencia, Cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid, España: Cátedra.

Oubiña, D. (2005). “Martí­n Rejtman: el cine menguante”, en Martí­n Rejtman, Rapado, Silvia Prieto, Los Guantes Mágicos, Doli vuelve a casa, Buenos Aires, Argentina: Colección Cine Malba

Page, J. (2009).Crisis and capitalism in contemporary Argentine cinema, Duke University Press, Reino Unido: Durham.

Preciado, P. B. (2014). Testo yonqui: sexo, drogas y biopolí­tica, Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Prysthon, A. (2013). “La sensibilidad de lo banal en el cine contemporáneo”, en Jens Andermann y Álvaro Fernández Bravo (comps.), La escena y la pantalla: cine contemporáneo y el retorno de lo real, Buenos Aires, Argentina: Colihue, pp 93-109.

Rejtman, M. (2006). “Poética”, en Eduardo Becerra (ed.), El arquero inmoÌvil: nuevas poeÌticas sobre el cuento, Madrid, España: PaÌginas de Espuma, pp. 71-3.

Rejtman, M. (2005). Literatura y otros cuentos, Buenos Aires, Argentina: Interzona.

Rozenmacher, L. (2012). “Combustible mezcla. Relación y acontecimiento a partir de Rapado de Martí­n Rejtman”, en Gustavo Aprea (comp.), Filmar la memoria. Los documentales audiovisuales y la re-construcción del pasado, Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Rubino, A. (2015). “Sexualidades en fuga. Cuerpo e identidad en la literatura y el cine de Martí­n Rejtman”, en Saga. Revista de Letras, n ° 3, (primer semestre de 2015).

Sánchez, S. (2014). “Repensar la cultura: Williams”, en Miriam Chiani (Dir.), Cuadernos de teorí­a, La Plata, Argentina: Al margen, pp. 195-225.

Sarlo, B. (2003). “Plano, repetición: Sobreviviendo en la ciudad nueva”, en Alejandra Birgin y Javier Trí­mboli (eds.), Imágenes de los noventa, Buenos Aires, Argentina: Libros del Zorzal, pp. 125-149.

Setton, R. (2015). “El regreso de los muertos vivos (Dos disparos de Martí­n Rejtman)”, en Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, n º 13.

Sibilia, P. (2005). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologí­as digitales, Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Sloterdijk, P. (2000). Normas para un parque humano. Una respuesta a la Carta sobre el humanismo de Heidegger, Madrid: Siruela.

Speranza, G. (2005). “Por un realismo idiota”, en Boletí­n/12 del Centro de Estudios de Teorí­a y Crí­tica Literaria, pp. 1-11.