A lesson in geography: maps and bird's-eye views in the chronicles of Roberto Arlt
Main Article Content
Abstract
The proposal of this article is to analyze how in the notes entitled "Tiempos presentes" and "Al margen del cable", printed between 1937 and 1942 in El Mundo without photos or illustrations that accompany them, Roberto Arlt uses the press images printed in other sections of the newspaper as triggers for the assembly of their texts. To this end, we will observe the way in which the writer works in this area of ”‹”‹his journalistic work as a cartographer chronicler, incorporating in his articles geographical and spatial references that are linked to the proliferation of maps and urban views that day by day they were published in the cable section and on the cover of the paper about the events surrounding the Second War.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Fuentes
Arlt, Roberto (1938a). “ ¿Está loco o se hace el loco Al Capone?”, El Mundo, 12 de enero.
Arlt, Roberto (1938b). “En el círculo de la blancura eterna”, El Mundo, 1 de noviembre.
Arlt, Roberto (1940a). “No por amor visitará Macdonald a Modjadji”, El Mundo, 5 de enero.
Arlt, Roberto (1940b). “Cuando Creso se desploma”, El Mundo, 8 de febrero.
Arlt, Roberto (1940c). “Puede que s픦 puede que no”¦”, El Mundo, 6 de marzo.
Arlt, Roberto (1940d). “El rascacielos desalquilado”. Sin título, El Mundo, 8 de agosto.
Calegari, R. (1940a). “Objetivo estratégico y no económico persigue la invasión a Noruega”, El Mundo, 16 de abril.
Calegari, Roberto (1940b). “El problema estratégico en el mar Mediterráneo”, El Mundo, 24 de abril.
Referencias
Alpers, S. (2016). El arte de describir: el arte holandés en el siglo XVII. Buenos Aires, Argentina: Ampersand.
Barthes, R. (2002). La Torre Eiffel. En La torre Eiffel: textos sobre la imagen (pp. 63-64). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Benjamin, W. (1989). Experiencia y pobreza. En Discursos ininterrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia (pp. 165-173). Buenos Aires, Argentina: Taurus.
Cimadevilla, P. (2016). Roberto Arlt fotógrafo. Sobre las aguafuertes fluviales, patagónicas y españolas. Anclajes, 20 (3), pp. 1-20. doi: http://dx.doi.org/10.19137/anclajes-2016-2031
Corral, R. (2009). `Un argentino piensa en Europa ´: Roberto Arlt en sus últimas crónicas. En Roberto Arlt, El paisaje en las nubes: crónicas en El Mundo 1937-1942 (pp. 19-20). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.
Gnutzmann, R. (2004). Las aguafuertes. En Roberto Arlt: innovación y compromiso (pp. 135-190). Murcia, España: Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos.
Gutman, M. (2011). Buenos Aires. El poder de la anticipación: imágenes itinerantes del futuro metropolitano en el primer Centenario. Buenos Aires, Argentina: Infinito.
Hemingway, E. (2016). La patria del soldado. En Cuentos (pp. 181-190). Buenos Aires, Argentina: Debolsillo.
Hobsbawm, E. (2003). Historia del siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Crítica.
Juárez, L. (2010). Roberto Arlt en los años treinta. Buenos Aires, Argentina: Simurg.
Juárez, L. (2017). ¿Cómo narrar la guerra? Periodismo masivo y escritura literaria en Argentina. En Escritores y escritura en la prensa, La Plata, Universidad Nacional de La Plata, (en prensa).
Piglia, R. (2009). Prólogo”. En Arlt, Roberto, El paisaje en las nubes: crónicas en El Mundo 1937-1942 (pp. 9-12). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Ramos, J. (1989). Desencuentros de la modernidad en América Latina. México: FCE.
Saítta, S. (2008). El escritor en el bosque de ladrillos. Buenos Aires, Argentina: Debolsillo.
Saítta, S. (2017). Aguafuertes españolas con interludio africano. En Roberto Arlt. Aguafuertes de viaje: España y África (pp. 19-27). Buenos Aires, Argentina: Hernández Editores.