From the omnipresence of conversation to its radical absence and the figure of the reader in Cae la noche tropical (1988) by Manuel Puig

Main Article Content

Ulla Szaszak

Abstract

Cae la noche tropical, Manuel Puig’s last novel (1988), reveals once again a quality of voice based on the ethics of inter-subjectivity, a specific location of the reader’s figure and, at the same time, a repetitive practice: conversation (Link, 2009). This “presentification” mechanism (Aira, 1990) generates in the novel a symbolic, astronomical and existential imbrication, from an arch that progresses from the omnipresence of conversation to its radical absence, which replicates the process of life turning into death which these two elderly sisters, Luci and Nidia, are undergoing at the same time, and also the astronomic cycle day-night which, on the other hand, reveals the moment in which that passage becomes evident: twilight.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Szaszak, U. (2019). From the omnipresence of conversation to its radical absence and the figure of the reader in Cae la noche tropical (1988) by Manuel Puig. Orbis Tertius, 24(30), e124. https://doi.org/10.24215/18517811e124
Section
Artículos

References

Aira, C. (1990). El sultán. América Hispánica, 4, pp. 9-12.

Agamben, G. (2005). Vocación y voz y El yo, el ojo, la voz. En La potencia del pensamiento. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Amí­cola, J. (2000). Manuel Puig y la narración infinita. En Elsa Drucaroff (dir.) La narración gana la partida, Historia de la literatura argentina, tomo 11. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Barthes, R. (1986). El acto de escuchar, El ‘grano’ de la voz, y La música, la voz, la lengua. En Lo obvio y lo obtuso. Medrano. Barcelona, España: Paidós Comunicación.

Cabrera, D. (2016). Las lenguas vivas. Zonas de exilio y traducción en Manuel Puig. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Giordano, A. (2001). Manuel Puig. La conversación infinita. Rosario,Argentina: Beatriz Viterbo.

Goldchuk, G. (2014). El brillo de una vinchita de nylon. En Carina González (ed.). Fuera del canon: Escrituras excéntricas de América Latina. [S.l.]. Pittsburgh, Estados Unidos: Universidad de Pittsburgh.

Link, D. (1994). El boom, Manuel Puig, la realidad: aspectos de una teorí­a de la representación. En La chancha con cadenas. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Eclipse.

Link, D. (2009). Umbral y Cartas. En Fantasmas. Imaginación y sociedad. Buenos Aires, Argentina: Eterna Cadencia.

Puig, M. (1988). Cae la noche tropical. Barcelona, España: Seix Barral.