Recent history of self-managed publishers in Argentina. From fairs to the web and vice versa

Main Article Content

Lucía Coppari
Diego Vigna

Abstract

Self-managed publishing houses have become objects of study in Argentina since the last decade of the 20th century. They have multiplied after the structural crisis of 2001, in a context that favored activism forms against the globalized publishing sector. Currently, in the face of a new editorial crisis, the heterogeneity of projects and publishing houses is remarkable and is perceived as a development sign to produce outside the literary mainstream. This work seeks to briefly historicize these practices and show, within the framework of the coexistence of production and publication supports, some empirical references that characterize current forms of sociability and production strategies, going from the material world to the digital one.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coppari, L., & Vigna, D. (2019). Recent history of self-managed publishers in Argentina. From fairs to the web and vice versa. Orbis Tertius, 24(30), e126. https://doi.org/10.24215/18517811e126
Section
Artículos

References

Referencias

Botto, M. (2006). La concentración y la polarización de la industria editorial. En José Luis de Diego (Dir.), Editores y polí­ticas editoriales en Argentina, 1880-2000. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Polí­tica, relatos y jóvenes en la posdictadura. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Echeverrí­a, S. (2009). El futuro llegó, hace rato. No Retornable, 4. Recuperado de http://www.no-retornable.com.ar/v4/dossier/introduccion.html

Epplin, C. (2015). El libro como performance. Orbis Tertius, 20(21), pp. 133-144. Recuperado de https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv20n21a16/6824

Gigena, D. (28 de agosto de 2017). Leer en red: las editoriales tienen en Facebook una nueva ví­a para sumar lectores. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/2057144-leer-en-red-las-editoriales-tienen-en-facebookuna-nueva-via-para-sumar-lectores

Gutiérrez Giraldo, R. E. (2006). Ficciones literarias latinoamericanas en la época de las multinacionales del libro. Estudios, 14(28). Recuperado de http://www.revestudio.ll.usb.ve/PDF/28/Gutierrez.pdf

Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social: Una introducción a la teorí­a del actor-red. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Mihal, I. (2011). Bibliodiversidad: una mirada a las polí­ticas culturales estatales. En II Seminario Internacional de Polí­ticas Culturais. Rí­o de Janeiro, Brasil: Fundação Casa de Rui Barbosa.

Pron, P. (2009). La reinvención de lo nuevo: la literatura argentina después de 2001. Quimera, 304.

Proyecto 451 (25 de julio de 2017). Informe Proyecto451: presencia de Facebook en editoriales argentinas. Proyecto451. Expertos en publicaciones digitales. Recuperado de http://www.proyecto451.com/informe-proyecto451-presencia-en-facebook-de-laseditoriales-argentinas./

Rodrí­guez Ruiz, J. (2018). Del autor junta palabras al autor junta palabras, imágenes, sonidos, interactividades, algoritmos: la gestión literaria en la era (post) digital. La Palabra, 32, pp. 19–41. doi: https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8159

Ruffel, L. (2015). Los espacios públicos de la literatura contemporánea. Cuadernos Lí­rico, 13. Recuperado de http://lirico.revues.org/2112

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crí­tica de las redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Vanoli, H. (2009). Pequeñas editoriales y transformaciones en la cultura literaria argentina. Apuntes de investigación del CECYP, 15, pp. 161-185.