Search in the Space of the Poem: the case of Hugo Mujica, María Rosa Lojo and Enrique Solinas
Main Article Content
Abstract
Hugo Mujica, María Rosa Lojo and Enrique Solinas’s lyrical works can be read, despite generational differences, as three original anti-dogmatic projects of ontological pursuit: that is, as singular searches or openings, in and through poetry itself, for the being, God or, in general, that which constitutes humanity itself but escapes rational understanding. Although their poetics express that concern differently, they share the conception of the poem itself as the place of exploration. Thus, I propose a comparison of spatial work modalities in each poet to study what kind of “spatial rhythms” (Jitrik), of original “punctuations” (Meschonnic), govern them and what meanings could be thought arising from them.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Benveniste, É. (1966). La notion de «rhytme» dans son expression linguistique. En Problémes de linguistique générale, 1 (327-335). Paris, Francia: Éditions Gallimard.
Bizzio, S. (1987). Viel Temperley: estado de comunión. Vuelta Sudamericana 12, 58-59.
Brik, O. (1978). Ritmo y sintaxis. En Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Ana María Nethol (Trad.). México: Siglo XXI Editores, 107-114.
Cárcano, E. (2018). ‘Es que nos excede’: Modulaciones de la Poesía Argentina de Indagación Ontológica. Gramma, 60, 9-25.
Heidegger, M. (2006). Carta sobre el Humanismo. Helena Cortés y Arturo Layte (Trads.). Madrid, España: Alianza Editorial.
Jitrik, N. (2001). La figura que reside en el poema. Tópicos del Seminario, 6, 13-33.
Juarroz, R. (1994). Lengua, poesía y ser. Entrevista con Manuel Ulacia. Vuelta, 208, 18-23.
Lojo, M. R. (1984). Visiones. Buenos Aires, Argentina: Exposición Feria Internacional El Libro.
Lojo, M. R. (1991). Forma oculta del mundo. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Último Reino.
Lojo, M. R. (2011). Bosque de ojos. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Meschonnic, H. (2000). Crisis del signo. Política del ritmo y teoría del lenguaje. Guillermo Piña-Contreras (Trad.). Santo Domingo, República Dominicana: Ediciones Ferilibro.
Meschonnic, H. (2002). Escribir el silencio, el poema y la Biblia (entrevista con Gérard Dessons). Hugo Savino (Trad.). Recuperado de http://poesia.uc.edu.ve/henri-meschonnic/
Meschonnic, H. (2007). La poética como crítica del sentido. Hugo Savino (Trad.). Buenos Aires, Argentina: Mármol Izquierdo Editores.
Mitchell, W. J. T. (1986). Iconology: image, text, ideology. Chicago, E.E.U.U: The University of Chicago Press.
Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory. Chicago, E.E.U.U: The University of Chicago Press.
Monegal, A. (2003). Más allá de la comparación: fusión y confusión entre las artes. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 28(1), 27-44.
Monteleone, J. (2004). Ritmo, sujeto, poema. CELEHIS. Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, 16, 249-271.
Mujica, H. (2017). Al alba los pájaros. Antología poética 1983-2016. Buenos Aires, Argentina: El Hilo de Ariadna.
Piña, C. (2018). Búsqueda, Frustración y Encuentro: Poesía y Trascendencia en Olga Orozco, Amelia Biagioni y Alejandra Pizarnik. Gramma, 60, 103-125.
Solinas, E. (2010). La poesía es un jardín en movimiento. En J. Adúriz, P. Anadón, S. Barrella, E. M. Butti, J. C. Ramírez, R. Edwards, I. Gruss, C. Masin, R. F. Oteriño, E. Robino, E. Solinas, S. Sylvester, Dificultades de la poesía, 111-115. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Dock.
Solinas, E. (2011). El gruñido y otros poemas. Antología poética. Buenos Aires, Argentina: Ruinas Circulares.
Solinas, E. (2014). Corazón sagrado. Buenos Aires, Argentina: Viajero Insomne.