“Quién hace tanta bulla”. Political punctuations of hearing and voicing in Latin American poetry

Main Article Content

Ana Porrúa

Abstract

The question of voice and hearing in some texts and scenes in Latin American poetry from the nineteenth and, with more emphasis, the twentieth and twenty-first centuries will be addressed in this study. Certain delimitations and concomitances between the voice/logos and noise will also be analyzed. Several historical and cultural constitutions of the voice and the ear will also be focused on, from the very notion of resonance and critical hearing, as well as from the effect of punctuation upon the speech, proposing new links between orality and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Porrúa, A. (2020). “Quién hace tanta bulla”. Political punctuations of hearing and voicing in Latin American poetry. Orbis Tertius, 25(32), e166. https://doi.org/10.24215/18517811e166
Section
Artículos

References

Binns, N. (2016). Non plus ultra: epí­logo. En Y. González Cangas, Metales pesados (pp. 75-81). Santiago de Chile: Alquimia/ Montacerdos.

Cóccaro, V. (2012). La razón de mi vida y ‘Eva Perón en la hoguera’: entre el relato y la voz. Babel, 26, 247-264.

Dalmaroni, M. (2004). La palabra justa. Literatura, crí­tica y memoria en la Argentina 1960-2002. Chile: Melusina.

Darí­o, R. (1978). Poesí­a. Caracas: Ayacucho.

Dolar, M. (2007). Una voz y nada más. Buenos Aires: Manantial.

Equipo Revista Matadero (entrevista a Yanko González) (2000). Qué ves. Qué ves cuando me ves. Revista 101 Matadero, 1, s/n. Recuperado a partir de http://www.letras.mysite.com/yg211105.htm

Foffani, E. (2018). Vallejo y el dinero. Formas de la subjetividad en la poesí­a. Lima: Editorial Cátedra Vallejo.

Garcí­a Helder, D. (1993). Introducción. En C. Vallejo, Trilce. Escalas melografiadas (pp. 10-28). Buenos Aires: Espasa Calpe.

González, Y. (2016 [1998]). Metales pesados. Santiago de Chile: Alquimia/ Montacerdos.

González, Y. (2007). Alto Volta 1998-2005. Valdivia: Ediciones El Kultrún.

Hoefler, W. (2001). Metales pesados: el centro marginal del lenguaje. Revista Logos, 10, s/n. Recuperado a partir de http://www.letras.mysite.com/yg200205.htm

Lamborghini, L. (1972). Partitas. Buenos Aires: Corregidor.

Lihn, E. (1983). El Paseo Ahumada. Santiago de Chile: Ediciones Minga.

Monteleone, J. (1997). Voz en sombras: poesí­a y oralidad. Boletí­n del Centro de Estudios de Teorí­a y Crí­tica literaria, 7, 232-236.

Nancy, J-L. (2007). A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu.

Neira, H. (2000). Anestética de Metales pesados de Yanko González Cangas. Revista de Estudios Filológicos, 35, 207-221. Recuperado a partir de http://www.letras.mysite.com/yg110505.htm

Neruda, P. (2000). Canto General. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Parra, N. (1983). Obra gruesa. Santiago de Chile: Andrés Bello.

Perón, Eva (1995). La Razón de Mi Vida. Buenos Aires: CSEdiciones.

Porrúa, A. (2001). Variaciones vanguardistas. La poética de Leónidas Lamborghini. Rosario: Beatriz Viterbo.

Porrúa, A. (2011). Caligrafí­a tonal. Ensayos sobre poesí­a. Buenos Aires: Entropí­a.

Porrúa, A. (2016). La voz impropia: poesí­a y polí­tica. Crí­tica Cultural, 11(2), 241-249. Recuperado a partir de http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/4335

Quignard, P. (1996). Segundo tratado. Ocurre que las orejas no tienen párpados. En El odio a la música. Diez pequeños tratados (pp. 59-75). Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Buenos Aires: Prometeo.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y polí­tica. Santiago de Chile: Lom ediciones.

Sigal, S. y Verón, E. (2010). Perón o muerte. Los fundamentos discursivos del fenómeno peronista. Buenos Aires: Eudeba.

Sillato, M. del C. (1999). La razón de mi vida de Eva Perón: el texto como espacio de auto-representación melodramática. Canadian Journal of Latin American and Caribbean Studies, 24(48), 177-193.

Szendy, P. (2003). Escucha. Una historia del oí­do melómano. Buenos Aires: Paidós.

Szendy, P. (2015). En lo profundo de un oí­do. Una estética de la escucha. Santiago de Chile: Metales pesados.

Szendy, P. (2016). A fuerza de puntos. La experiencia como puntuación. Santiago de Chile: Metales pesados.

Undurraga, V. (entrevista a Yanko González) (2011). No creo en la cobardí­a veloz de la pistola, sino en la valentí­a parsimoniosa de la soga. The Clinic. Recuperado a partir de http://letras.mysite.com/yg201011.html

Vallejo, C. (1949). Poesí­as completas (1918 – 1938). Buenos Aires: Losada.