Between fascination and terror. î‚Še writing of argentine cinema from El desencuentro to La traición de Rita Hayworth

Main Article Content

Lea Hafter

Abstract

Cinema in Manuel Puig's work is a central theme. However, little has been said about the presence of Argentine cinema in his work. Based on the manuscripts of La traición de Rita Hayworth and the writer's archive, a reading, based on cinematographic experience, of the argentine films that are part of the genesis of the novel is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hafter, L. (2020). Between fascination and terror. î‚Še writing of argentine cinema from El desencuentro to La traición de Rita Hayworth. Orbis Tertius, 25(32), e172. https://doi.org/10.24215/18517811e172
Section
Dosier: ¡Viva Puig!

References

Amí­cola, J. (Comp.). (1996). Manuel Puig: Materiales iniciales para La traición de Rita Hayworth. La Plata, Argentina:

UNLP. FAHCE. Centro de Estudios de Teorí­a y Crí­tica Literaria.

Benjamin, W. (2009). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Rosario, Argentina: Prohistoria ediciones.

Benjamin, W. (2011). Denkbilder. Epifaní­as en viajes. Buenos Aires, Argentina: El Cuenco de Plata.

Borges, J. L. (1937). Dos films. Sur (31), 101.

De Diego, J. L. (2000). La novela de aprendizaje en Argentina: 2da. parte. Orbis Tertius (7), 15-31. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2832/pr.2832.pdf

Derrida, J. (2009). La difunta ceniza. Buenos Aires, Argentina: La Cebra.

Di Núbila, D. (1998). La época de oro. Historia del cine argentino I. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Jilguero.

Giordano, A. (1996). Manuel Puig: Los comienzos de una literatura menor. Orbis Tertius (2-3), 255-274. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2500/pr.2500.pdf

Goldchluk, G. (2012). Manuel Puig: el suceso de la escritura. La Biblioteca (12), 332-342.

Goldchluk, G. (2017). Rutas de la genética. En A. Martí­nez, Y. Gonzalo y N. Busalino (Coords.), Rutas de la Lingúistica en la Argentina II. La Plata, Argentina: UNLP. FaHCE. Recuperado de http://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/86

Kelly Hopfenblatt, A. (2014). Fiesta, deseo y burguesí­a: Carlos Schlieper y la alegrí­a de vivir. El ángel exterminador (24). Recuperado de http://elangelexterminador.com.ar/articulosnro.24/schlieper.html

Lois, É. (2005). De la filologí­a a la genética textual. Historia de los conceptos y las prácticas. En F. Colla (coord.), Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX (47-83). Parí­s, Francia: CRLA-Archivos.

Manetti, R. y Rodrí­guez Riva, L. (Comps.). (2014). 30-50-70. Conformación, crisis y renovación del cine industrial argentino y latinoamericano. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofí­a y Letras, UBA.

Meccia, E. (18 de septiembre de 2009). Mecha encendida. Página 12, suplemento Soy. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-988-2009-09-18.html

Pauls, A. (1986). Manuel Puig. La traición de Rita Hayworth. Buenos Aires, Argentina: Hachette.

Puig, M. (2005). Querida familia: Tomo1.Cartas europeas (1956-1962). Buenos Aires, Argentina: Entropí­a.

Puig, M. (2007 [1973]). e Buenos Aires Affair. Buenos Aires, Argentina: Seix Barral.

Puig, M. (2011[1968]). La traición de Rita Hayworth. Buenos Aires, Argentina: Booket.

Rodas, G. (2011). Tres modos de expectación: personajes femeninos y cine en Boquitas pintadas. Folletí­n. Escritural (4). Recuperado de http://www.mshs.univ-poitiers.fr/crla/contenidos/ESCRITURAL/ESCRITURAL4/ESCRITURAL_4_SITIO/PAGES/Rodas.html

Most read articles by the same author(s)