"Without me having looked for it": Manuel Puig and the theater

Main Article Content

Laura Conde

Abstract

The theater, a space where genres, formats and poetics intersect, is a remnant that seems to have always been in Puig's writing, and comes on stage as a corporeal sign of exile. We will read the didascalias in scripts and dramatic texts as a trace that condenses those displacements between cinema, theater and literatura; juncture that exposes the imminence of loss and transformation, as well as the intersection of materialities, expressive means and modes of representation, that run through Puig's entire production: a translation-transposition problem inscribed in a voice that rejoices in simultaneously its consistency and its fall.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Conde, L. (2020). "Without me having looked for it": Manuel Puig and the theater. Orbis Tertius, 25(32), e176. https://doi.org/10.24215/18517811e176
Section
Dosier: ¡Viva Puig!

References

Amí­cola, J. (Comp.). (1996). Materiales iniciales para La traición de Rita Hayworth, (469-480). La Plata, Argentina: Centro de Estudios de Teorí­a y Crí­tica Literaria.

Barthes, R. (2008). El placer de texto y Lección inaugural. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Carera, D. (2016). Las lenguas vivas. Zonas de exilio y traducción en Manuel Puig. Buenos Aires, Argentina: Prometeo

Capellán, J. A. (1995). El teatro de Manuel Puig. Teatro: revista de estudios teatrales (6-7), 163-176.

Derrida, J., et al, (2013 [1995]). Archivo y borrador. En G. Goldchluk y M. Pené (comp.), Palabras de archivo (207-235). Santa Fe, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional del Litoral.

Giordano, A. (1996). Manuel Puig: Los comienzos de una literatura menor. Orbis Tertius, 1(2-3), 255-274.

Goldchluk, G. (1996). El gran imaginador. En J. Amí­cola (Comp.), Materiales iniciales para La traición de Rita Hayworth, (469-480). La Plata, Argentina: Centro de Estudios de Teorí­a y Crí­tica Literaria.

Goldchluk, G. (1998). A través de las fronteras: (Exilio, identidad y escritura en textos mexicanos de Manuel Puig). Orbis Tertius, 3(6), 89-97.

Goldchluk, G. (2003). Intertextualidad y génesis en los textos mexicanos de Manuel Puig: Novelas, guiones, comedias musicales (1974-1978) (Tesis de posgrado). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.157/te.157.pdf

Lois, E. (2001). Génesis de escritura y estudios culturales. Buenos Aires, Argentina: Edicial.

Monteleone, J. (1987). El teatro de Ricardo Monti. Teatro del Pueblo. Recuperado de http://www.teatrodelpueblo.org.ar/dramaturgia/monteleone001.htm

Mora, G. (1988). Un problema de la pragmática del texto teatral: El nivel del acotador en Bajo un manto de estrellas de Manuel Puig. Dispositio: Revista Hispánica de Semiótica Literaria, 11(33-35), 223-233.

Puig, M. (1985). Prólogo a La cara del villano/Recuerdos de Tijuana. Barcelona, España: Seix Barral.

Puig, M. (2004). Los 7 pecados tropicales y otros guiones. Buenos Aires, Argentina: El Cuenco del Plata.

Puig, M. (2011). Teatro reunido. Buenos Aires, Argentina: Entropí­a.

Rasic, E. y Calvente, P. (2017). Álbum Puig. La Plata, Argentina: Malisia)

Szuchmacher, R. (2015). Lo incapturable. Puesta en escena y dirección teatral. Buenos Aires, Argentina: Reservoir Books.