Deconstructing Gothic. Voices and noises in two Argentine nouvelles from the late 19th century

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Sandra Gasparini

Abstract

The haunted house was the major Gothic locus of nineteenth-century narrative. As a theater of supernatural apparitions, it is developed like an architectural uncanny (Vidler, 1992) usually located in a specific building structure on the periphery of the urban space. Two Argentine short novels, Mandinga (1895), by Enrique E. Rivarola, and La casa endiablada (1896), by Eduardo L. Holmberg, spread spiritualist technology and bibliography in their plots to clear up the enigma on the origin of noises in a house in Las Cañitas neighborhood and in another one in the south of the city of Buenos Aires. In both, the verosimilizing resources of modern genres such as the police novel, the psychic fantastic and the uncanny tale, through a trans-genres work, seek to naturalize supposed paranormal phenomena that nineteenth-century spiritualism tried to study, either to point out their material origin or to contrast them with others “noises”, less Gothic than political, such as those made by the Parque Revolution or Revolution of 1880. In these narrative processes, female bodies, pure materiality, are gotified and politicized.

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How to Cite
Gasparini, S. (2024). Deconstructing Gothic. Voices and noises in two Argentine nouvelles from the late 19th century. Orbis Tertius, 29(40), e304. https://doi.org/10.24215/18517811e304
Section
Artículos
Author Biography

Sandra Gasparini, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires/Departamento de Crítica de Artes, Universidad Nacional de las Artes, Argentina

Sandra Gasparini es doctora en el área de Literatura de la Universidad de Buenos Aires (UBA). En esa institución se ha desempeñado como docente de la Maestría de Literaturas Española y Latinoamericana y, hasta la actualidad, en la cátedra de Literatura Argentina I (A) de la carrera de Letras. Es adjunta de la materia Narrativa Argentina 1 en la carrera de Artes de la Escritura en la Universidad Nacional de las Artes. Dirige actualmente el proyecto grupal de investigación "Espacios del terror y del gótico en la narrativa argentina del siglo XXI" (Piacyt, IIEAC, Universidad Nacional de las Artes), dirigió “Escrituras disidentes: Terror, desplazamientos y política en la literatura argentina” (UBACyT, con sede en el ILH, UBA, 2020-2022) y codirigió y participó de otros sobre literatura argentina y terror también subsidiados por UBACyT. Ha dictado conferencias y ha escrito fundamentalmente acerca de la literatura fantástica argentina y sus vínculos con el discurso científico y sobre narrativas góticas argentinas y latinoamericanas. Publicó Espectros de la ciencia. Fantasías científicas de la Argentina del siglo XIX (2012), Iniciado del alba. Seis ensayos y un epílogo sobre Luis A. Spinetta (compilación, prólogo y artículo, 2016) y Las horas nocturnas. Diez lecturas sobre terror, fantástico y ciencia (2020). Realizó ediciones críticas y prologadas de textos de Eduardo L. Holmberg, Adolfo Bioy Casares y Esteban Echeverría. Ha escrito también prefacios y artículos académicos para diversas revistas científicas, así como narrativa para varias antologías y los libros Inzombio y relatos fantasmas (2019), en colaboración con Hernán Bergara, y Las Flores (2022).

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