Deconstructing Gothic. Voices and noises in two Argentine nouvelles from the late 19th century
Main Article Content
Abstract
The haunted house was the major Gothic locus of nineteenth-century narrative. As a theater of supernatural apparitions, it is developed like an architectural uncanny (Vidler, 1992) usually located in a specific building structure on the periphery of the urban space. Two Argentine short novels, Mandinga (1895), by Enrique E. Rivarola, and La casa endiablada (1896), by Eduardo L. Holmberg, spread spiritualist technology and bibliography in their plots to clear up the enigma on the origin of noises in a house in Las Cañitas neighborhood and in another one in the south of the city of Buenos Aires. In both, the verosimilizing resources of modern genres such as the police novel, the psychic fantastic and the uncanny tale, through a trans-genres work, seek to naturalize supposed paranormal phenomena that nineteenth-century spiritualism tried to study, either to point out their material origin or to contrast them with others “noises”, less Gothic than political, such as those made by the Parque Revolution or Revolution of 1880. In these narrative processes, female bodies, pure materiality, are gotified and politicized.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Abraham, C. (2015). La literatura fantástica argentina en el siglo XIX. Buenos Aires: Ediciones Ciccus.
Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Bubello, J. P. (2010). Historia del esoterismo en la Argentina. Prácticas, representaciones y persecuciones de curanderos, espiritistas, astrólogos y otros esoteristas. Buenos Aires: Biblos.
Casanova-Vizcaíno, S. y Ordiz, I. (comps.) (2018). Latin American Gothic in Literature and Culture. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315307671
Derrida, J. (2012). Espectros de Marx: el estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional. Madrid: Trotta. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203821619
Fisher, M. (2018). Los fantasmas de mi vida: escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Buenos Aires: Caja Negra.
Gasparini, S. (2012). Espectros de la ciencia. Fantasías científicas de la Argentina del siglo XIX. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia. Barcelona: Gedisa.
Hogle, J. (ed.) (2002). The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521791243
Holmberg, E. L. (1994). Cuentos fantásticos. Estudio preliminar y edición de Antonio Pagés Larraya. Buenos Aires: Edicial.
Holmberg, E. L. (2002). Cuarenta y tres años de obras manuscritas e inéditas (1872-1915). Sociedad y cultura de la Argentina moderna. Estudio preliminar y selección de Gioconda Marún. Madrid Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954871810
Hurley, K. (2004 [1996]). The Gothic Body. Sexuality, materialism, and degeneration at the fin de siècle. Cambridge:University of Colorado at Boulder, Cambridge University Press.
Ludmer, J. (1999). El cuerpo del delito. Un manual. Buenos Aires: Perfil.
Narraciones populares recojidas por Santos Vega [sin indicación de autor] (1886). Buenos Aires: Pedro Irume editor.
Ponnau, G. (1997). La Folie dans la littérature fantastique. Paris: Presses Universitaires de France.
Quereilhac, S. (2016). Cuando la ciencia despertaba fantasías: prensa, literatura y ocultismo en la Argentina de entresiglos. Buenos Aires: Siglo XXI.
Rivarola, E. E. (2015). Mandinga. En R. Waleis, E. E. Rivarola y P. Angelici, Tres nouvelles fantásticas argentinas 1880-1922. Buenos Aires: Ediciones Ignotas.
Rodríguez Pérsico, A. (2008). Relatos de época. Una cartografía de América Latina (1880-1920). Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Sábato, H. (2009). Resistir la imposición»: revolución, ciudadanía y república en la Argentina de 1880. Revista de Indias, 69(246), 159-182. Recuperado de https://doi.org/10.3989/revindias.2009.016 DOI: https://doi.org/10.3989/revindias.2009.016
Salto, G. N. (1998). La sugestión de las multitudes en La casa endiablada de Eduardo L. Holmberg. En Actas de las Segundas Jornadas lnternacionales de Literatura Argentina/Comparatística (pp. 208-221). Buenos Aires: Instituto de Literatura Argentina “Ricardo Rojas”, Universidad de Buenos Aires.
Setton, R. (2012). Los orígenes de la narrativa policial en la Argentina. Recepción y transformación de modelos genéricos alemanes, franceses e ingleses. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954870189
Vallejo, M. (2016). Telépatas porteños. La transmisión del pensamiento en la ciencia y la cultura de Buenos Aires (1880-1900). Revista de Humanidades, 34, 91-116. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321249341004
Vidler, A. (1992). The Architectural Uncanny. Essays in the Modern Unhomely. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.