Triangular Windows and Leaning Doors. The dissemination of German Expressionism in Cinema & Theater through two popular collections of Spanish American Weekly Press, La Novela Semanal de El Universal Ilustrado & Argentores

Main Article Content

Yanna Hadatty Mora

Abstract

This article wants to trace a route of the dissemination of German Expressionism in Spanish America that differs from the one proposed through curated editions, like anthologies or Avant-garde magazines. This alternative route focuses on researching periodical publications as weekly supplements of spectacles, which included inexpensive literary collections. It studies some literary pieces in detail, from two press-collections: Mexican La Novela Semanal de El Universal Ilustrado (1922-1925) and Argentinean Argentores (first period, 1934-1948). The comparative study is based on some similarities: both are ruled by an eclectic taste; their printing policies responded to the local cultural milieu, more interested in disseminating than in excluding materials, as ruled by the laws of the market. These two collections produce a panoply of heterogenous materials, with wide print run, even though with different fortune and scopes, due to their own political & cultural local histories. This also permits pointing to the differences between both collections.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hadatty Mora, Y. (2024). Triangular Windows and Leaning Doors. The dissemination of German Expressionism in Cinema & Theater through two popular collections of Spanish American Weekly Press, La Novela Semanal de El Universal Ilustrado & Argentores. Orbis Tertius, 29(40), e305. https://doi.org/10.24215/18517811e305
Section
Artículos

References

Altekrueger, P. y Carrillo Zeiter, K. (Eds.) (2014). De amor, crimen y cotidianidad. Las revistas teatrales y colecciones de novelas cortas argentinas del Instituto Ibero-Americano. Berlín: Ibero-Amerikanisches Institut Preußischer Kulturbesitz.

Bär, G. (2005). Das Motiv des Doppelgängers als Spaltungsphantasie in der Literatur und im deutschen Stummfilm. Amsterdam: Rodopi. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004484498

Best, O. F. (1994). Theorie des Expressionismus. Stuttgart: Reclam.

Bonifant, C. (2011). Una pequeña marquesa de Sade. Crónicas selectas (1921-1948). V. Mahieux (ed.). México: UNAM/El Equilibrista.

Brüger, I. M. de (1968). El expresionismo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Bustillo Oro, J. (1925). La penumbra inquieta (Cuentos de cine). La Novela Semanal de El Universal Ilustrado. México, 8 de octubre.

Cabrera Carreón, M. D. (2019). La estética y la influencia del cine alemán en el cine fantástico y de horror mexicano de los años 30. Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, VII(1), 183-208.

Dubatti, J. (1994). Circulación y recepción del teatro expresionista alemán en Buenos Aires (1926-1940). En O. Pellettieri (Ed.), De Bertolt Brecht a Ricardo Monti. Teatro en lengua alemana y teatro argentino (1900-1994). Buenos Aires: Editorial Galerna, Cuadernos del Getea (Grupo de Estudios Teatrales Argentinos).

Fuhrmann, W. (2021). Guter Ruf und große Pläne. Die Ufa in Lateinamerika 1919–1942. En J. Kasten et al. (Eds.), Ufa international. Ein deutscher Filmkonzern mit globalen Ambitionen (pp. 73-92). Munich: edition text + kritik.

Gillett, R. y Weiss-Sussex, G. (2008). "Verwisch die Spuren!":Bertolt Brecht’s Work and Legacy. A Reassessment. Amsterdam: Brill Rodopi. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401206105

Hadatty Mora, Y. (2017). Prensa y literatura para la Revolución. La Novela Semanal de El Universal Ilustrado. México: UNAM / El Universal.

Hofmann, H. (Ed.) (1929). Hefte für Büchereiwesen (Tomo XIII). Leipzig: Deutsche Zentralstelle für volkstümliches Büchereiwesen.

Kaiser, G. (1931). Un día de octubre... Comedia de amor, en tres actos. El teatro moderno. Prensa Moderna, VII(298).

Kaiser, G. (1935). Un día de octubre... Comedia de amor, en tres actos. Argentores, II(53).

Mazziotti, N. (1985). El auge de las revistas teatrales argentinas. Cuadernos Hispanoamericanos. 142(425), 73-90.

Medina Arias, A. C. (2021). Remediaciones. En S. González Aktories, R. Cruz Arzabal y M. García Walls (Eds.), Vocabulario crítico para los estudios intermediales hacia el estudio de las literaturas extendidas (pp. 39-44). Ciudad de México: UNAM.

Miquel, Á. (Comp.) (2009). Cine y literatura. Veinte narraciones. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Miquel, Á. (2022). 1923, 6 de octubre en la Ciudad de México. D. W. Griffith en la Ciudad de México: aspectos de la distribución y la recepción de sus películas, 1917-1923. En A. Kelly-Hopfenblatt y N. Poppe (Eds), En las carteleras. Cine y culturas cinematográficas en América Latina, 1896-2020 (pp. 103-127). Madrid / Frankfurt: Iberoamericana. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968693484-006

Modern, R. E. (1958). El expresionismo literario. Buenos Aires: Editorial Nova.

Noriega Hope, C. (1923). «Che» Ferrati inventor (La novela de los «studios» cinematográficos). La Novela Semanal de El Universal Ilustrado, I(23).

Ogás Puga, G. (2014). Apropiación del modelo extranjero y metrateatralidad en la primera modernidad teatral argentina. AdVersuS, 11(26), 22-42.

Podestá, J. M. (1930). La evolución cine[mato]gráfica angloamericana. La Pluma, III(16), 33-34.

Rius Xirgu, X. (s/f). Margarita Xirgu, página web dedicada a la actriz Margarita Xirgu. Recuperado de https://margaritaxirgu.es/castellano/vivencia2/98gasc/98gasc.htm

Sánchez, J. (1989). Brecht y el expresionismo. Reconstrucción de un diálogo revolucionario. Murcia: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Schmidhuber de la Mora, G. (1995). Dramaturgia mexicana: Fundación y herencia. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Sikora, M. (2021). Compañías y teatros. Instituciones y formaciones en Buenos Aires (1930-1949). Tenso Diagonal, 11, 137-148.

Townsend, S. J. (2018). The Unfinished Art of Theater: Avant-Garde Intellectuals in Mexico and Brazil. Evanston: Northwestern University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47w9v4