“Un Fierro trágico”: political projections of José González Castillo’s Martín Fierro during the last military dictatorship (1978)

Main Article Content

Eugenio Schcolnicov

Abstract

This study aims to investigate the formal, thematic, and political projections of two stage adaptations of Martín Fierro a dramatic work by José González Castillo based on the famous poem by José Hernández.Initially, we will describe the production context that gave rise to both the dramatic text and its first staging, premiered in 1915, situating the play within the framework of new interpretations of the poem by various intellectuals associated with anarchism. Next, we will focus on the period of the last Argentine military dictatorship (1976-1983) to examine a new stage version of González Castillo’s text, directed by Rodolfo Graziano and premiered at the Teatro Nacional Cervantes (TNC) in 1978.The study of both adaptations will allow us to understand how different production and reception contexts led to new readings of Hernández’s creation, establishing shifting links with the political appropriation processes that the poem has undergone throughout the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Schcolnicov, E. (2024). “Un Fierro trágico”: political projections of José González Castillo’s Martín Fierro during the last military dictatorship (1978). Orbis Tertius, 29(40), e315. https://doi.org/10.24215/18517811e315
Section
Dosier: Itinerarios románticos. De la literatura, el teatro y la actuación del siglo XIX a la escena contemporánea argentina

References

Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito. De Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Buenos Aires: Siglo XXI.

Águila, G. (2023). Historia de la última dictadura militar. Argentina, 1976-1983. Buenos Aires: Siglo XXI.

Aristóteles (2009). Poética. Buenos Aires: Colihue.

Barthes, R. (1987). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

Barthes, R. (1999). Mitologías. México D.F.: Siglo XXI.

Bauzá, H. (1997). Voces y visiones. Poesía y representación en el mundo clásico. Buenos Aires: Biblos.

Bauzá, H. (2007). El mito del héroe: morfología y semántica de la figura heroica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Burkart, M. (1997). De Satiricón a Humo®. Risa, cultura y política en los años setenta. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Casal, R. A. (17 de diciembre de 1977). Casal criticó la falta de identidad cultural. La Opinión, p. 18.

Casal, R. A. (1977). El país que nos debe doler. (1977). Pájaro de fuego, 1(2), 12-16.

Casas, M. E. (2022). Como dijo Martín Fierro: interpretaciones y usos del poema de José Hernández durante el siglo XX. Buenos Aires: Prometeo.

Castagnino, R. (1974). Lo gauchesco en el teatro argentino. Antes y después de Martín Fierro. Revista Iberoamericana, 40(87-88), 491-508. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1974.290 DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1974.2905

Castagnino, R. (1979). Entre paradigmas y nostalgia. Revista Nacional de Cultura, 1(4), 79-85.

Dubatti, J. (2012). Cien años de teatro argentino: del Centenario a nuestros días. Buenos Aires: Biblos-OSDE.

Dupont, F. (2001). La invención de la literatura. Buenos Aires: Editorial Debate.

Eliade, M. (1974). Imágenes y símbolos. Madrid: Taurus.

Gamerro, C. (1989). La gauchesca anarquista. Filología, 24, 133-164.

García Canclini, N. (1987). Introducción: políticas culturales y crisis de desarrollo: un balance latinoamericano. En N. García Canclini (Ed.), Políticas culturales en América Latina (pp. 13-61). México D. F.: Editorial Grijalbo.

González Castillo, J. (1942). Martín Fierro. Buenos Aires: Instituto Nacional de Estudios Teatrales.

Graziano, R. (13 de agosto de 1978). La vuelta de “Fierro”. Crónica, p. 14.

Invernizzi, H. y Gociol, J. (2003). Un golpe a los libros: represión a la cultura durante la última dictadura militar. Buenos Aires: Eudeba.

Koss, N. (2011). Las innovaciones teatrales de José González Castillo. Palos y piedras, 12, 1-6.

Loisy, A. (1967). Los misterios paganos y el misterio cristiano. Barcelona: Paidós.

López, M. P. (2009). Paradojas de la fundación. En L. Lugones, El payador (pp. 17-22). Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

López Rodríguez, R. (2011). José González Castillo, el teatro como arma. En J. González Castillo, Los invertidos y otras obras (pp. 7-30). Buenos Aires: Ediciones RyR.

Lugones, L. (2009). El payador. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

Martín Fierro, otra vez de la pampa al Cervantes (8 de agosto de 1978). Clarín, p. 5.

Martínez Estrada, E. (2005). Muerte y transfiguración del Martín Fierro. Buenos Aires: Beatriz Viterbo.

Minguzzi, A. (2007). Estudio preliminar e índice bibliográfico. En Martín Fierro: Revista Popular Ilustrada de Arte y Crítica (1904-1905). Buenos Aires: Academia Argentina de Letras.

Mogliani, L. (2015). Nativismo y costumbrismo en el teatro argentino. Buenos Aires: Edición de la autora.

Pellettieri, O. (2001). La segunda fase de la modernidad teatral argentina (1976-1983). En O. Pellettieri (Dir.), Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual 1976-1998 (pp. 73-79). Buenos Aires: Galerna.

Pellettieri, O. (2002). Microsistema de la gauchesca teatral (1884-1896). En O. Pellettieri (Dir.), Historia del teatro argentino en Buenos Aires. Volumen II. Subsistema de la emancipación cultural (1884-1930) (pp. 77-144). Buenos Aires: Galerna.

Pellettieri, O. (2005). José González Castillo: práctica y teoría teatral. En O. Pellettieri (Dir.), Escena y realidad (pp. 221-226). Buenos Aires: Galerna.

Prieto, A. (2015). La culminación de la poesía gauchesca. En Conocimiento de la Argentina. Estudios literarios reunidos (pp. 81-104). Rosario: Editorial Municipal de Rosario.

Renard, M. A. (1979). Prehistoria del Martín Fierro. Revista Nacional de Cultura, 1(2), 193-195.

Risler, J. (2018). La acción psicológica: dictadura, inteligencia y gobierno de las emociones (1955-1981). Buenos Aires: Tinta Limón.

Rodríguez, L. G. (2015). Cultura y dictadura en Argentina (1976-1983): estado, funcionarios y políticas. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 42(2), 299-325. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9184/pr.9184.pdf DOI: https://doi.org/10.15446/achsc.v42n2.53338

Rodríguez, L. G. (2022). Las políticas culturales de la última dictadura y la búsqueda de apoyos entre la población. En L. Schenquer (Comp.), Terror y consenso: políticas culturales y comunicacionales (pp. 57-82). La Plata: EDULP.

Schenquer, L. (Comp.) (2022). Terror y consenso: políticas culturales y comunicacionales. La Plata: EDULP.

Seibel, B. (2011). Historia del Teatro Nacional Cervantes (1921-2010). Buenos Aires: Instituto Nacional de Teatro.

Selguerman, O. (17 de junio de 1979). Graziano: “la formación de un universo teatral”. La Opinión, pp. 2-4.

Terán, O. (2008). Historia de las ideas en la Argentina. Diez lecciones iniciales, 1810-1980. Buenos Aires: Siglo XXI.

Verdevoye, B. (1994). Costumbres y costumbrismo en la prensa argentina desde 1801 a 1834. Buenos Aires: Academia Argentina de Letras.

Vernant, J. P. y Vidal-Naquet, P. (2002). Mito y tragedia en la Grecia Antigua (Vol. 1). Buenos Aires: Paidós.

Vezzetti, H. (2002). Pasado y presente: guerra, dictadura y sociedad en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.