Cracking the welds of Argentine culture. El mataderoof Esteban Echeverría and its commented rewriting by Emilio García Whebi

Main Article Content

Analía Graciela Barbieri

Abstract

According to Ricardo Piglia, El mataderoby Esteban Echeverría is the first inaugural fiction in the history of Argentine violence. There, the people are represented in that barbaric space under the political power of Juan Manuel de Rosas (1829-1852). For his part, Gabo Ferro observes the literary representations of blood to define it as an essential metaphor that makes up the figure of barbarism in the opposition discourses, to permeate -to these days- in Argentine culture. Based on these proposals, this research proposes to study the displacements that the current scene shows in relation to this founding text. In this article, we will analyze El matadero. Un comentario(2009) by Emilio García Whebi; a tragic opera composed fragmentarily from the staging, the music and the text. Here, the characters live together in a slaughterhouse where blood turns into mud. This passage connotes the end of the civilization/barbarism dichotomy and of the great stories of Western civilization that, in line with Lyotard's philosophical approaches, promised societies prosperity. On the contrary, this work exposes civilization and barbarism as poorly coexisting entities in the muddy space of an Argentina marked by social tragedy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barbieri, A. G. (2024). Cracking the welds of Argentine culture. El mataderoof Esteban Echeverría and its commented rewriting by Emilio García Whebi. Orbis Tertius, 29(40), e316. https://doi.org/10.24215/18517811e316
Section
Dosier: Itinerarios románticos. De la literatura, el teatro y la actuación del siglo XIX a la escena contemporánea argentina

References

Altamirano, C. y Sarlo, B. (1997). Esteban Echeverría, el poeta pensador. En C. Altamirano y B. Sarlo, Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia (pp. 17-81). Buenos Aires: Ariel.

Borges, J. L. (1 de noviembre de 1984). Un romántico que se le atrevió a la muerte. Clarín/ Cultura y Nación.

Echeverría, E. (1984). La cautiva/El matadero. Buenos Aires: Losada.

Ferro, G. (2015). Barbarie y civilización. Sangre monstruos y vampiros en el segundo gobierno de Rosas. Buenos Aires: Editorial Marea.

García Whebi, E. (2009a). El matadero. Un comentario. Alternativa teatral. https://www.alternativateatral.com/obra13389-el-matadero-un-comentario

García Whebi, E. (2009b). El matadero. Un comentario. (Material de lectura) Seminario de posgrado “Fronteras, cuerpos y desvíos. Del teatro romántico a la escena contemporánea”, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Iglesia, C. (2014). Echeverría: la patria literaria. En L. El Jaber y C. Iglesia (dir.), Una patria literaria. Historia crítica de la literatura argentina (dir. Noé Jitrik), (Vol. I, pp. 351-383). Buenos Aires: Emecé.

Jitrik, N. (1971). Forma y significación en El Matadero de Esteban Echeverría. En N. Jitrik, El fuego de la especie (pp. 63-98). Buenos Aires: Siglo XXI.

Lyotard, F. (1994). La posmodernidad (explicada a los niños). Barcelona: Gedisa Editorial.

Myers, J. (2005). La revolución en las ideas: la generación romántica de 1837, en la cultura y la política argentina. En N. Goldman (ed.), Nueva historia argentina (Tomo 3, pp. 383-443). Buenos Aires: Sudamericana.

Piglia, R. (1993). La Argentina en pedazos. Argentina: Ediciones de la Urraca/Colección Fierro.