From the gauchesca to El niño Argentino: travels, learnings and misadventures in contemporary Argentine theater

Main Article Content

Lía Sabrina Noguera

Abstract

This article proposes a study on the work El Niño Argentino (2006), by Mauricio Kartun in order to analyze, reflect and identify the various media (literature, music, dance, among others) that the Argentine piece brings into play with the object of creating a paradigmatic mix that is typical of the theater of this author and director. In this sense, we intend to analyze the intermediary relationships that occur in this work and that demonstrate a way of returning to the artistic past of our region at the same time that it is concerned with reviewing the national past. Furthermore, in this writing we are interested in delving into the learning, adventures and misadventures that the protagonists of the work experience on their journey from America to Europe, recovering the dichotomous civilization-barbarism formula, and how the characters modify, grow, evolve and they devolve in this border crossing.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Noguera, L. S. (2024). From the gauchesca to El niño Argentino: travels, learnings and misadventures in contemporary Argentine theater. Orbis Tertius, 29(40), e317. https://doi.org/10.24215/18517811e317
Section
Dosier: Itinerarios románticos. De la literatura, el teatro y la actuación del siglo XIX a la escena contemporánea argentina

References

Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito: de Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Dubatti, J. (2010). El Niño Argentino de Mauricio Kartun y la producción de sentido político: el teatro como "ladrillazo a la vidriera". Latin American Theatre Review, 43(2), 5-23. DOI: https://doi.org/10.1353/ltr.2010.0042

Echeverría, E. (1972). Obras completas. Buenos Aires: Ediciones Antonio Zamora.

Kartun, M. (2012). Tríptico patronal. El niño Argentino - Ala de criados - Salomé de chacra. Buenos Aires: Atuel.

Ludmer, J. (2000). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Perfil.

Lugones, L. (1991). El payador y antología de poesía y prosa. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Mauro, K. (2013). La actuación popular en el teatro occidental. Pitágoras 500, 3(2), 15-31. DOI: https://doi.org/10.20396/pita.v3i2.8634720

Pellettieri, O. (2002). Microsistema de la gauchesca teatral. En O. Pellettieri (dir.) Historia del teatro argentino en Buenos Aires. Volumen II: La emancipación cultural (1884-1930) (pp. 100-130). Buenos Aires: Galerna.

Prieto, A. (2006). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality” [Intermedialidad, intertextualidad y remediar: una perspectiva literaria en intermedialidad]. Intermédialités, 1(6). Recuperado de http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajews-ky_text.pdf

Rama, Á. (1976). Los gauchipolíticos rioplatenses. Literatura y sociedad. Buenos Aires: Calicanto.

Rivarola, L. (2011). Una caracterización de la clase política argentina en “El niño Argentino" de Mauricio Kartun. telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, (14), 75-88.

Rojas, R. (1948). Historia de la literatura argentina. Buenos Aires: Losada.

Svampa, M. (1994). El Dilema Argentino Civilización o Barbarie: De Sarmiento Al Revisionismo Peronista. Buenos Aires: El Cielo por Asalto.