Affections and deviations from patriarchal society in La cautiva by Esteban Echeverría and Las cautivas by Mariano Tenconi Blanco

Main Article Content

Calipso Irupé Guido Ondarts Nuguer

Abstract

In the following scientific article, we propose to do a comparative study between the poem La Cautiva(1837), one of the founding fictions written by Esteban Echeverría, an intellectual belonging to the romantic generation of 37, and Las Cautivas(2022), the contemporary reworking in a theatrical key written by the Argentine playwright Mariano Tenconi Blanco, based on the concept of the “between place” developed by the Brazilian essayist Silvano Santiago in A literature in the tropics (2012). The “between place”, understood by the Brazilian author as a category that allows us to think about Latin America not from the local nor from the global but at the intersection and in the framework that occurs between the local and the global, will allow us to crack and move of the famous Sarmiento dichotomy of civilization and barbarism, to reflect on the favorite space of both pieces: the desert. What novel identity possibilities are founded in that indeterminate space that is neither the Indian malón nor the Europeanizing city? When we move away from civilization, what new affections and bonds emerge?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ondarts Nuguer, C. I. G. (2024). Affections and deviations from patriarchal society in La cautiva by Esteban Echeverría and Las cautivas by Mariano Tenconi Blanco. Orbis Tertius, 29(40), e318. https://doi.org/10.24215/18517811e318
Section
Dosier: Itinerarios románticos. De la literatura, el teatro y la actuación del siglo XIX a la escena contemporánea argentina

References

Agamben, G. (2016). ¿Qué es un dispositivo?: seguido de El amigo; y de La Iglesia y el Reino. Buenos Aires: Anagrama.

Baumann, Z. (2005). Amor líquido: Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. México: Fondo de Cultura Económica.

Dorlin, E. (2009). Sexo, género y sexualidades. Introducción a la teoría feminista. Buenos Aires: Nueva Visión.

Echeverría, E. (2020 [1837]). El matadero; La cautiva. Buenos Aires: Biblioteca del Congreso de la Nación.

Ferro, G. (2008). Barbarie y civilización. Sangre, monstruos y vampiros durante el segundo gobierno de Rosas. Buenos Aires: Marea Editorial.

Fromm, E. (1956). El arte de amar. Buenos Aires: Paidós.

Gamerro, C. (2015). Facundo o Martín Fierro: los libros que inventaron la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Lehmann, H.T. (2002). Le Théatre Postdramatique. París: L’Arche.

Noguera, L. (2020). Ficciones fundacionales en el teatro argentino contemporáneo. Teatro XXI. Revista del GETEA. 37, 47-61. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi/index

Piglia, R. (1993). Echeverría y el lugar de la ficción. En La argentina en pedazos (pp.8-12). Buenos Aires: Ediciones de la Urraca.

Preciado, P. B. (2019). Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

Rich, A. (1996). La heterosexualidad obligatoria y la existencia lesbiana. DUODA Revista d'Estudis Feministes, 10, 15-42.

Rotker, S. (1999). Cuerpos de frontera. La Cautiva de Esteban Echeverría. En Cautivas. Olvido y memoria en la Argentina (pp. 115-146). Buenos Aires: Ariel.

Schechner, R. (2000). Performance. Buenos Aires: UBA / Secretaría de Extensión Universitaria y Bienestar Estudiantil.

Santiago, S. (2012). Una literatura en los trópicos. Ensayos de Silvano Santiago. Chile: Escaparate Ediciones.

Segato, R. (2018). Las nuevas formas de la guerra y el cuerpo de las mujeres. En La Guerra contra las mujeres (pp. 57-90). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Simmel, G. (1998). La aventura. En Sobre la aventura. Ensayos filosóficos. Barcelona: Península.

Sommer, D. (2004). Ficciones fundacionales: las novelas nacionales de América Latina. Bogotá: Ediciones Fondo de Cultura Económica.

Tenconi Blanco, M. (2022). Las cautivas. Manuscrito proporcionado por el autor.