La comunidad del filicidio: <i>La vida de Dominguito</i> de Domingo Sarmiento y su transposición fí­lmica

Main Article Content

Nicolás Suárez

Abstract

The article proposes a comparative reading of La vida de Dominguito, by Domingo Sarmiento, and its 1944 filmic transposition, entitled Su mejor alumno and written by Homero Manzi and Ulyses Petit de Murat. To that end, we explore the continuities and changes in the images of Sarmiento and Dominguito that both works posit. Firstly, the movie is presented as a staging of Sarmiento’s image shift from the popular education project to pop culture. Secondly, we suggest that the son image in both works supports a political community based on the ethical ideal of the philia. However, the failure of such communitarian model is determined by the act of filicide, which –through the metaphor of an infant people which cannot outgrow its own infancy– enables a reading of the film related to the sociohistorical context in which Sarmiento’s pop image emerged along with the formation of Peronism

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suárez, N. (2016). La comunidad del filicidio: <i>La vida de Dominguito</i> de Domingo Sarmiento y su transposición fí­lmica. Orbis Tertius, 21(23), e003. Retrieved from https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv21n23a03
Section
Artículos

References

Aguilar, Gonzalo (2009). Episodios cosmopolitas en la cultura argentina, Buenos Aires, Santiago Arcos.

Alabarces, Pablo (2012). “Las lecturas revisionistas de Sarmiento”, en Adriana Amante (dir.), Sarmiento, vol. 4, Historia crítica de la literatura argentina , Buenos Aires, Emecé, pp. 293-313.

Alloway, Lawrence (1967). “The Development of British Pop”, Pop Art (Ed. Lucy Lippard), Londres, Thames and Hudson.

Anderson, Benedict (2011). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Anderson Imbert, Enrique (1975). “Génesis del primer Dominguito”, en Nueva Revista de Filología Hispánica, t. 24, nº 2, pp. 504-509.

Aristóteles (1985). Ética Nicomáquea / Ética Eudemia, Madrid, Editorial Gredos.

Calcagno, Raimundo (1944). “Realización y espíritu de jerarquía: Su mejor alumno”, El Mundo, 23 de mayo.

Cuarterolo, Miguel Ángel (2000). Soldados de la memoria. Imágenes y hombres de la Guerra del Paraguay, Buenos Aires, Editorial Planeta.

Deleuze, Gilles (2008). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1, Buenos Aires, Paidós.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix (2002a). Kafka. Por una literatura menor, Madrid, Editora Nacional.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia (2002b), Valencia, Pre-Textos.

El Heraldo del Cinematografista (1944). “Su mejor alumno”, 24 de mayo.

Esposito, Roberto (2012). Communitas. Origen y destino de la comunidad, Buenos Aires, Amorrortu.

España, Claudio (2007). “Prólogo”, en Lusnich, Ana Laura, El drama social-folclórico. El universo rural en el cine argentino, Buenos Aires, Biblos, pp. 13-17.

Fernández, Javier (2000). “Prólogo”, en Sarmiento, Domingo, La vida de Dominguito, Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes.

Fontana, Patricio (2012). “El libro más original: Sarmiento lector y autor de biografías”, Adriana Amante (dir.), Sarmiento, vol. 4, Historia crítica de la literatura argentina, Buenos Aires, Emecé, pp. 421-450.

García Olivari, Ricardo (1994). Lucas Demare, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

Halperin Donghi, Tulio (2005). Una nación para el desierto argentino, Buenos Aires, Prometeo Libros.

Karush, Matthew (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una argentina dividida (1920-1946), Buenos Aires, Ariel.

Kohen, Héctor (1999). “De Fresco a Perón: la aventura cinematográfica de Miguel Machinandiarena”, en Secuencias: Revista de historia del cine, nº 10, Madrid, Entimema/Universidad Autónoma de Madrid, julio, pp. 8-22.

Kriger, Clara (2009). Cine y peronismo. El estado en escena, Buenos Aires, Siglo XXI.

La Ilustración Argentina (1886), a. 6, mayo-septiembre.

Link, Daniel (2009). Fantasmas. Imaginación y sociedad, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Lugones, Leopoldo (2010). La guerra gaucha, Buenos Aires, Losada.

Lusnich, Ana Laura (2007). El drama social-folclórico. El universo rural en el cine argentino, Buenos Aires, Biblos.

Malosetti Costa, Laura (2001). Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Manzi, Homero (1939). “El paisaje argentino espera su puesto de primer actor en nuestra cinematografía”, El Sol, nº 4, 31 de octubre.

Maranghello, César (2002). Artistas Argentinos Asociados. La epopeya trunca, Buenos Aires: Ediciones del Jilguero.

Masotta, Oscar (2004). Revolución en el arte. Pop-art, happenings y arte de los medios en la década del sesenta, Buenos Aires, Edhasa.

Merenda, Enrique (2015). “San Juan: multa y seis días de arresto para quien se burló de Sarmiento”, en La Nación, 15 de marzo.

Molloy, Sylvia (2012). Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Moreno, María (2011). “Vida de Dominguito, el texto filicida de Domingo Faustino Sarmiento”, en El intransigente, 9 de septiembre, recuperado de: http://www.elintransigente.com/cultura/2011/9/9/ dominguito-texto-filicida-domingo-faustino-sarmiento-101550.html.

Ojeda, Olegario (1866). “Domingo F. Sarmiento”, en Correo del Domingo, vol. 6, nº 146, 14 de octubre.

Pontieri, Margarita y Zanetti, Susana (1980). Capítulo. Historia de la literatura argentina I, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

Román, Claudia (2013). “El emperador de las máscaras. Sarmiento en imágenes”, en Graciela Batticuore y Alejandra Laera Compiladoras, Sarmiento en intersección: literatura, cultura y política, Buenos Aires, Centro Cultural Rector Ricardo Rojas - Universidad de Buenos Aires, pp. 89-104.

Rosa, Nicolás (2004). El arte del olvido y tres ensayos sobre mujeres, Rosario, Beatriz Viterbo.

Sarlo, Beatriz (2003). La pasión y la excepción, Buenos Aires, Siglo XXI Editores.

Sarlo, Beatriz (2012). “Sarmiento en el siglo XX”, en Adriana Amante (dir.), Sarmiento, vol. 4, Historia crítica de la literatura argentina, Buenos Aires, Emecé, pp. 367-391.

Sarmiento, Domingo (1963). La vida de Dominguito, Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.

Sarmiento, Domingo (1991). Recuerdos de provincia, Caracas, Fundación Biblioteca Ayacucho.

Sarmiento, Domingo (2004). Campaña en el Ejército Grande, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.

Sarmiento, Domingo (2006). Facundo, Buenos Aires, Colihue.

Szir, Sandra (2006). Infancia y cultura visual. Los periódicos ilustrados para niños (1880-1910), Buenos Aires, Miño y Dávila.

Varela, Mirta (1994). Los hombres ilustres del Billiken. Héroes en los medios y en la escuela, Buenos Aires, Colihue.

Vezzetti, Hugo (1985). La locura en la Argentina, Buenos Aires, Paidós.

Williams, Raymond (2009). Marxismo y literatura, Buenos Aires, Editorial Las cuarenta.