Writing, politics and massiveness: Contra and the Revista Multicolor de los Sábados
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the relationships between political avant-garde and cultural industry focusing in the circulation of writers, genres and writing modalities among the Argentine newspaper Crítica, the review Contra and Crítica’s literary supplement, Revista Multicolor de los Sábados, in order to identify both the differences among massive newspaper, Gonzalez Tuñón's review, and supplement, as well as the permeability among them. On the one hand, the social function of art about which writers debated in leftist publications created tensions against journalistic commercial aspirations. On the other hand, literary productions worked with topics, images and themes from both cultural industry and left-wing culture.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Alle, M. F. (2017). El tránsito hacia la revolución. Raúl González Tuñón en la primera mitad de los años treinta. El taco en la brea, 4(5), 10-38.
Cattaruzza, A. (2012). Historia de la Argentina, 1916-1955. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Córdova Iturburu, C. (1933). Arte, Arte Puro, Arte Propaganda”¦.Contra. La revista de los francotiradores, 4, 12.
Gonzalez Tuñón, R. (1933). El poema internacional. Contra. La revista de los francotiradores, 1(2), 13.
Gonzalez Tuñón, R. (1933). Los nueve negros de Scottsboro. Contra. La revista de los francotiradores, 1(2), 13.
Gonzalez Tuñón, R. (1933). Las brigadas de choque. Contra. La revista de los francotiradores, 1(4), 8-9.
Gonzalez Tuñón, R. (1934). Los escritores y la realidad. En El otro lado de la estrella. Buenos Aires/Montevideo: Sociedad Amigos del Libro Rioplatense.
Kalifa, D., Vaillant, A. (2004). Pour une histoire culturelle et littéraire de la presse française au XIXe siècle. Le temps des médias, vol.1 (2), 197-214.
Mascioto, M. A. (2012). Raúl González Tuñón y Jorge Luis Borges en la Revista Multicolor de los Sábados: literatura y periodismo. VIII Congreso Internacional Orbis Tertius “Literaturas compartidas”. Universidad Nacional de La Plata.
Mascioto, M. A. (2014). Suplemento de literatura: cultura impresa y ficción en la Revista Multicolor de los Sábados. En V. Delgado et al., directoras. Tramas impresas: Publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX). La Plata: Edulp.
Mascioto, M. A. (2018). El pintor que escribe en un muro de papel: David Alfaro Siqueiros en la Revista Multicolor de los Sábados. Catedral Tomada. Revista de crítica literaria latinoamericana, 6(11).
Mascioto, M. A. (2019a). Museo de un género en declive: la revista Poesía, de Pedro Juan Vignale (1933). En: Delgado, V. y Rogers, G. (Eds.). Revistas, archivo y exposición. Publicaciones periódicas argentinas del siglo XX (pp. 73- 92). Colección Colectivo Crítico, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP.
Mascioto, M. A. (2019b). Nuevos modos de escritura en la Revista Multicolor de los Sábados (1933-1934). Tesis de Doctorado en Letras. La Plata: Universidad Nacional de La Plata (mimeo).
Moog, C. (1932). El arte y nuestras ideas sociales. Actualidad. Económica-política-social. Publicación Ilustrada, 1(3), 3.
Moog, C. (1993). Contra “Contra”. Contra. La revista de los francotiradores, 1(3), 12.
Moog, C. (1933). El infeliz Isaías. Revista Multicolor de los Sábados, 7, (2 de septiembre de 1933), 7.
Moog, C. (1933). Hospedaje por cuenta del Estado. Revista Multicolor de los Sábados, 12 (28 de octubre), 2.
Moog, C. (1934). El fracaso del odio. Revista Multicolor de los Sábados, 25 (27 de enero), 6.
Moog, C. (1934). El último hachazo. Revista Multicolor de los Sábados, 36 (14 de abril), 7.
Moog, C. (1934). Arte y revolución en América Latina. Claridad, 12(273), 23-27.
Oliveto, M. (2014). El problema de la lengua literaria: Disputas y condiciones de transformación en la Argentina de 1920. Tesis de Doctorado en Letras. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Rogers, G. (1998). Caras y Caretas: la lógica de la integración. Orbis Tertius, 3(6), 1-10.
Rogers, G. (2011). Claridad y los martinfierristas en Crítica. En Actas del Cuarto Congreso Internacional CELEHIS de Literatura. Mar del Plata: CELEHIS.
Sarlo, B. (2007). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva visión.
Saítta, S. (2005). Polémicas ideológicas, debates literarios en Contra. La revista de los francotradores. Contra, la revista de los francotiradores. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Setaro, R. (1934). La obsesión de Rosina. Revista Multicolor de los Sábados, 23 (13 de enero), 7.
Setaro, R. (1936). La vida privada del periodismo. Buenos Aires: Fegrabo.
Vignale, P. J. (1933). Autores y libros. El Mundo, 7 de julio, 6.
Viñas, D. (2005). Cinco entredichos con Raúl González Tuñón. En: AAVV. Por Tuñón. Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini.
Thérenty, M-E. (2007) La littérature au quotidien. Poétiques journalistiques au XIX Siècle. París: Éditions du Seuil.