Post-autonomy: early notes towards a future literary history
Main Article Content
Abstract
From the main meanings implicated in the concept of post-autonomy, I analyze some figurations within the Latin American literary field of the last decades, present in the writings of César Aira, Roberto Bolaño and Mario Bellatin; later to reinstate the debate on literary value and, finally, to discuss the possibility of a literary history regarded from a post-autonomous regime.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Adorno, T. (1982). Teoria estética. Lisboa: Edições 70.
Aira, C. (1997). El congreso de literatura. Buenos Aires: Blok. Epub.
Antelo, R. (2012). Autonomia, pós-autonomia, an-autonomia. Qorpus, 1, 1-12.
Barthes, R. (1972). Crítica y verdad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bellatin, M. (2005). Obra reunida. México: Alfaguara.
Bishop, C. (2013). Radical Museology: What’s ‘Contemporary’ in Museums of Contemporary Art ? London: Koenig Books.
Bolaño, R. (2003). El gaucho insufrible. Barcelona: Anagrama.
Borges, J. L. (2005). Otras inquisiciones. Buenos Aires: Emecé.
Cacciari, M. (1982) Sinisteritas. En E. Fachinelli et al. Il concetto di sinistra (pp. 7-19). Milano: Bampiani.
Contreras, S. (2010a). Cuestiones de valor, énfasis del debate. Boletín del Centro de Teoría y Crítica Literaria, 15, 1-10.
Contreras, S. (2010b). En torno de las lecturas del presente. En A. Giordano (Ed.) Los límites de la literatura (pp. 135-153). Rosario: CELAR/UNR.
Croce, M. (2016). Historia comparada de las literaturas argentina y brasileña. Villa María: Eduvim.
Dalmaroni, M. (2010). La literatura y sus restos (teoría, crítica, filosofía). A propósito de un libro de Ludmer (y de otros tres). Bazar americano. 28. Recuperado a partir de: http://www.bazaramericano.com/pdf.php?cod=19&tabla=columnas.
Durão, F. (2014). Variações sobre os equívocos do debate do cí¢none. Remate de males, 2(34), 613-623.
Fachinelli, E. (1982). Destra e sinistra: una coppia simbolica esaurita. En E. Fachinelli et al. Il concetto di sinistra (pp. 21-24). Milano: Bompiani.
Garramuño, F. (2014). Frutos estranhos. Trad. Carlos Nogué. Rio de Janeiro: Rocco.
Garramuño, F. (2016). Depois do sujeito: formas narrativas contemporí¢neas e vida impessoal. Estudos de literatura brasileira contemporí¢nea, 50, 102-111.
Giordano, A. (2017). ¿A dónde va la literatura? La contemporaneidad de una institución anacrónica. El taco en la brea, 5, 133-146.
Hardt, M. y Negri, A. (2002). Imperio. Barcelona: Paidós.
Hutcheon, L. (1991). Poética do pós-modernismo. Rio de Janeiro: Imago.
Jameson, F. (1996). Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática.
Jameson, F. (2015). La singularidad estética, New Left Review, 92, 109-141.
Justino, L. B. (2015). Literatura de multidão e intermidialidade: ensaios sobre ler e escrever o presente. Campina Grande: EDUEPB.
Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Laddaga, R. (2010). Estética de laboratorio. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Ludmer, J. (1999). El cuerpo del delito. Un manual. Buenos Aires: Perfil Libros.
Ludmer, J. (2001). An Agenda for the Multitudes. Rethinking Marxism, 3(3-4), 168-172.
Ludmer, J. (2007). Literaturas posautónomas. Ciberletras – Revista de crítica literaria y de cultura, 17. Recuperado a partir de: http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v17/ludmer.htm.
Ludmer, J. (2010a). Aquí América Latina: una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Ludmer, J. (2010b). Notas para Literaturas posautónomas III. Recuperado a partir de: http://josefinaludmer.wordpress.com/2010/07/31/notas-para-literaturas-posautonomas-iii/.
Magri, I. (2013). Literatura e autonomia: uma leitura a partir do posicionamento de Roberto Bolaño. Landa, 1(2), 18-31.
Maíz, C. (2020). Archivo y canon. Estrategias de visibilidad letrada en América Latina. Revista Palimpsesto, 10(17), 1-14.
Maíz, C. y Zó R. E. (2020). Dossier. Episodios de la historia literaria de América Latina a partir de redes intelectuales y archivos. Revista Palimpsesto, 10(17), I-VII.
Nascimento, E. (2016). Literatura no século XXI: expansões, heteronomias, desdobramentos. Revista brasileira de literatura comparada, 28(18), 1-31.
Pas, H. (2010). El riesgo bromista. Entre territorios, deícticos y valores “post”. Katatay, 8, 142-147.
Ricoeur, P. (2010a). Tempo e narrativa 1. São Paulo: Martins Fontes.
Ricoeur, P. (2010b). Tempo e narrativa 2. São Paulo: Martins Fontes.
Santos, L. (2013). Ni nacional, ni cosmopolita, la literatura hispanoamericana contemporánea. Cuadernos de literatura, 17(33), 282-298.
Sarlo, B. (2006). Sujetos y tecnologías. La novela después de la historia. Punto de vista, 86, 1-6.
Schettini, A. (2017). Memoria de la China. Chuy, 4, 3-17.
Teninna, L. (2017). Los límites de la teoría de la post-autonomía frente a las manifestaciones literarias de las periferias brasileñas de São Paulo. Acta Scientiarum. Language and Culture, 39(3), 235-244.
Virno, P. (2003). El recuerdo del presente. Buenos Aires: Paidós..
White, H. (2005). Tópicos do discurso. São Paulo: EDUSP.
Zó, R. E. (2013). El efecto post-Ludmer. Landa, 1(2), 349-371.