Hermetism, negativity and commitment in Aldo Oliva's poetry
Main Article Content
Abstract
To George Steiner, modern literature is marked by a rupture that he conceptualizes under the name of “lacking word”: in a context where the written word is massified and degraded (because of growing literacy and the proliferation of journals and magazines), the poet confines himself in his ivory tower and self-institutes as literary alchemist, keeper of the pure language, guardian of the ineffable. This figuration of the poet and his role has had various consequences throughout the 20th Century. It is under this trail that we intend to regard the poetry of Aldo Oliva (1927-2000), and within it mainly a paradox that is constitutive of his production: his poetic hermeticism, his rarefied and singularized language, which seem to push him away from immediate communicability and seclude him in the artist’s ivory tower, nevertheless coexist with a social activism (theoretical but also effective) and a commitment emerging conflictively in his poems. This article will approach this paradox in the crossroads between Oliva’s poetic work, his self-figuration or author’s image, and his political stands.
Downloads
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Adorno, T. (2003). Discurso sobre lírica y sociedad. En Notas sobre literatura (pp. 49-67). Madrid: Akal.
Agamben, G. (2018). Situación de Ezra Pound. En E. Pound, Cantos (pp. 7-16). Madrid: Sexto Piso.
Aguirre, O. (2006). Cronología. Diario de poesía, 76, 13-14, 22-24, 28. Recuperado de: https://ahira.com.ar/revistas/diario-de-poesia/
Benjamin, W. (2009). Sobre el concepto de historia. En La dialéctica en suspenso (pp. 37-82). Santiago de Chile: LOM.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Barcelona: Anagrama.
Crisorio, B. (2017). Aldo Oliva: un fantasma en la poesía argentina. Estudios de Teoría Literaria, 11, 203-216. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/1723/2151
Crisorio, B. (2018). Mojones provisorios. RILL, 22, 18-33. Recuperado de: http://filo.unt.edu.ar/insil/rill/
Crisorio, B. (2019). Usos intempestivos del patrimonio histórico y cultural de Occidente en la poesía de Aldo Oliva. Culturas. Debates y perspectivas de un mundo en cambio, 13, 39-55. https://doi.org/10.14409/culturas.v13i13 DOI: https://doi.org/10.14409/culturas.v0i13.8604
Dobry, E. (2007). Orfeo en el quiosco de diarios. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Fondebrider, J. (comp.) (2006). Tres décadas de poesía argentina. 1976-2006. Buenos Aires: Universidad Nacional de Buenos Aires.
García, R. (2016). La ética del futuro. En A. Oliva, Poesía completa (pp. 7-53). Rosario: Editorial Municipal de Rosario.
Gerbaudo, A. (2009). Papeles olvidados en una siesta provinciana. En M. A. Hechim (ed.), Discurso y crítica literaria (pp. 77-111). Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
Oliva, Aldo (1986). Borges y el ultraísmo. Paradoxa, 1, 57-77.
Oliva, Aldo (2000). Charles Baudelaire. revista endymion, 2.
Oliva, Aldo (2016a). Poesía completa. Rosario: Editorial Municipal de Rosario.
Oliva, Aldo (2016b). Entrevistas 1988-1999. Rosario: Editorial Municipal de Rosario.
Oliva, Ángel (2021). La poesía en los límites. Entrevista realizada por Bruno Crisorio. En Escrituras en voz. Conversaciones sobre literatura argentina (pp. 287-307). La Plata: Publicaciones FaHCE.
Paz, O. (1990). Los hijos del limo. Barcelona: Seix Barral.
Piccoli, H. (s/f). La poética de Aldo Oliva [Lectura realizada el 7 de octubre de 2002, con motivo de la presentación de Una batalla]. Rosario: Sueltos de Revista Mirto.
Raimondi, S. (2007). La guerra en la Argentina de los setenta según Marco Anneo Lucano (sobre César en Dyrrachium de Aldo Oliva). En Cuadernos Lírico, 3, 101-114. DOI: https://doi.org/10.4000/lirico.776
Retamoso, R. (2004). La revista Pausa: una experiencia de formación y búsqueda en la historia de la literatura de Rosario. En Revista de letras, 9, 303-311.
Shklovski, V. (1978). El arte como artificio. En T. Todorov et al., Teoría de la literatura de los formalistas rusos (pp. 55-70). México: Siglo XXI.
Steiner, G. (1975). After Babel. Aspects of Language and Translation. Oxford: Oxford University Press.
Ulla, N. (1967). Los que esperan el alba. Santa Fe: Dirección General de Cultura.