Albert Camus in Buenos Aires (1942, 1949, 2019)
Main Article Content
Abstract
This article analyses cultural dynamics between Argentina and France and discusses the problem of omission of contexts in asymmetric cultural relations, through the study of three episodes: the edition of Albert Camus's L'Étranger and Le Mythe de Sisyphe, in Paris, in 1942; Albert Camus's trip to Argentina in August 1949, two months after the censorship of his play El malentendido by the Peronist government; the official tributes held in 2019 in Buenos Aires for the seventieth anniversary of that trip.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
“Sólo de paso llegó ayer a Buenos Aires M. Albert Camus”, La Nación, 13/8/1949, p. 4.
“Un visitante fugaz", La Nación, 14/8/1949, p. 4.
“De paso para Chile llegó a esta capital el escritor A. Camus”, La Prensa, 13/8/1949, p. 5.
“Liste Otto : ouvrages retirés de la vente par les éditeurs ou interdits par les autorités allemandes” (1940). Recuperado de: http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb370215967
Biblos. Publicación de la cámara argentina del libro. (1949) VII, números 31 a 36.
Aguilar, G. y Siskind, M. (2002). Viajeros culturales en Argentina (1928-1942). En N. Jitrik (Dir.) y Gramuglio M. T. (Coord.), Historia Crítica de la Literatura Argentina (pp. 367-391). Buenos Aires: Emecé.
Andreu, J. (1992). Un rendez-vous manqué : le voyage d’Albert Camus en Amérique du Sud (1949). Caravelle, 58, 79-97. DOI: https://doi.org/10.3406/carav.1992.2488
BNA. (2019). Albert Camus: un extranjero en Buenos Aires [Catálogo de la muestra en la BNA, Buenos Aires, agosto-diciembre 2019]. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.
Bove, L. (2014). Albert Camus. De la transfiguration. Pour une expérimentation vitale de l’immanence. París: Publications de la Sorbonne. DOI: https://doi.org/10.4000/books.psorbonne.97862
Camus, A. (2008). Œuvres complètes IV (1957-1959). Raymond Gay-Crosier (ed.). París: Gallimard.
Camus, A. (2006). Œuvres complètes I (1931-1944). Jacqueline Lévi-Valensi (ed.). París: Gallimard.
Camus, A. y Grenier, J. (1981). Correspondance, 1932-1960. M. Dobrenn (ed.). París: Gallimard.
Camus, A. (1979). Diarios de viaje. Trad. Rafael Aragó. Buenos Aires: Losada.
Camus, A. (1978). Journaux de voyage. Ed. Roger Quilliot. París: Gallimard.
Camus, A. y Pia, P. (2000). Correspondance: 1939-1947. Y. M. Ajchenbaum (ed.). París: Fayard.
Celotto, E. (2015). Albert Camus et la démocratie comme alternative aux totalitarismes du XXe siècle. Carnets, 4. https://doi.org/10.4000/carnets.1536 DOI: https://doi.org/10.4000/carnets.1536
Cérisier, A. (2009). Une histoire de La NRF. París: Gallimard. DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782070122554
Christofferson, M. S. (2014). Les intellectuels contre la gauche. París : Agone. DOI: https://doi.org/10.3917/agon.chris.2014.01
Char, R. (1983). Œuvres complètes. París: Gallimard.
CNL (1990). Histoires d'un livre, L’Étranger d’Albert Camus [Catálogo de la muestra en el CNL París, octubre-noviembre 1990]. París: IMEC éditions.
Crépon, M. y Worms, F. (2015). La philosophie face à la violence. París : Equateur.
Cruces Colado, S. (2006). Las traducciones de Camus en España durante el franquismo: difusión y censura. Transitions: Journal of Franco-Iberian Studies, 2, 82-113.
Cruz, J. (2003). Teatro del absurdo y nuevo realismo argentino. Boletín de la Academia Argentina de Letras, LXVIII, 375-386.
Diego, J. L. de (2014). 1938-1955. La ‘época de oro’ de la industria editorial. En J. L. de Diego (Dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2010 (pp. 97-133). Buenos Aires: FCE.
Dugas, G. (Dir.) (2015). Edmond Charlot, passeur de culture. Pézenas: Domens.
Figuero, J. (2008). Albert Camus, exaltación de España. Barcelona: Planeta.
Fiorucci, F. (2011). Intelectuales y peronismo. 1945-1955. Buenos Aires : Biblos.
Fouché, P. (1987). L’édition française sous l’Occupation 1940-1944. París: Bibliothèque de littérature française contemporaine de l'Université Paris 7.
Giuliani, A. (2018). Editores y política. Entre el mercado latinoamericano de libros y el primer peronismo (1938-1955). Buenos Aires: Tren en movimiento.
Giuliani, A. (2021). Estado y mercado editorial en la Argentina de mediados de siglo XX. En Actas del IV Coloquio Argentino de Estudios sobre el Libro y la Edición (Paraná, octubre 2021). Paraná: UNER. Recuperado de: https://www.fcedu.uner.edu.ar/?p=56160
Grégoire, V. (2009). Camus, l’écrivain naissant face à la censure allemande. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, 63(1), 36-50. DOI: https://doi.org/10.3200/SYMP.63.1.36-50
Guérin, J.-Y. (Dir.). (1990). Camus et le premier Combat (1944-1947). París : Erasme.
Heller, G. (1981). Un Allemand à Paris. 1940-1944. París: Seuil.
Kaplan, A. (2000). The Collaborator: the Trial and Execution of Robert Brasillach. Chicago: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226308746.001.0001
Kaplan, A. (2016). Looking for The Stranger: Albert Camus and the Life of a literary Classic. Chicago: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226241708.001.0001
Korn, G. (2017). Hijos del Pueblo. Intelectuales peronistas: de la Internacional a la Marcha. Buenos Aires: Las cuarenta.
Leonardi, Y. (2008). La programación de los teatros oficiales en el primer peronismo: educar al pueblo a través del teatro. En Actas de VI Jornadas Nacionales de Arte en Argentina (pp. 1-6). La Plata: UNLP.
Leonardi, Y. (2010). Disidencias y modos de réplica ideológicas: el Teatro Independiente durante la primera gestión peronista (1946-1955). Telón de fondo, 11, 1-16.
Leonardi, Y. (2012). El campo teatral durante la primera gestión peronista: autonomía, polémica y polarización. En O. Pellettieri (Ed.), Territorios teatrales (pp.149-158). Buenos Aires: Galerna.
Loiseaux, G. (1984). La littérature de la défaite et de la collaboration. París : Publ. de la Sorbonne.
Lottman, H. (1979). Albert Camus: A Biography. New York: Doubleday.
Lottman, H. [1981] (1994). La rive gauche. La elite intelectual y política en Francia entre 1935 y 1950. Barcelona: Tusquets.
Maranghello, C. (2004). La censura cinematográfica en la Argentina (1932-1962). En D. Oubiña (ed.), La censura en el cine hispanoamericano (pp. 11-30). Buenos Aires: FFyL UBA.
Mas, R. (2014). Emilio P. Siri: una aproximación al primer intendente peronista de la Ciudad de Buenos Aires (06/06/1946-16/11/1949). En IV Congreso de Estudios sobre el Peronismo, Red de Estudios sobre el Peronismo. Recuperado de: http://redesperonismo.org/articulo/emilio-siri-una-aproximacion-al-primer-intendente-peronista-de-la-ciudad-de-buenos-aires-1946-1949/
Mas, R. (2022). El peronismo en la ciudad de Buenos Aires: la intendencia de Emilio P. Siri (1946-1949). (Tesis de Maestría). IDAES, UNSAM.
Mollier, J.-Y. (2004). Les intellectuels et le système éditorial français pendant la Seconde Guerre mondiale. En A. Betz y S. Martens (eds.), Les Intellectuels et l’Occupation, 1940–1944. Collaborer, partir, résister (pp. 200-207). París: Collections Autrement. DOI: https://doi.org/10.3917/autre.betz.2004.01.0200
Mollier, J.-Y. (2011). L'édition française dans la tourmente de la Seconde Guerre mondiale. Vingtième Siècle. Revue d'histoire, 112, 127-138. DOI: https://doi.org/10.3917/vin.112.0127
Mollier, J.-Y. (2015). L’Édition française à la Libération : De la régénération à la résilience. En G. Dugas (coord.), Edmond Charlot, passeur de culture (pp. 109-127). Pézenas: Domens.
Nállim, J. A. (2014). Las raíces del antiperonismo. Orígenes históricos e ideológicos. Buenos Aires: Capital Intelectual.
Neiburg, F. (1998). Los intelectuales y la invención del peronismo. Buenos Aires: Alianza.
Ocampo, V. (1960). Albert Camus, francés y africano. Sur, 264, 5-10. DOI: https://doi.org/10.2307/2928895
Ocampo, V. y Caillois, R. (1999). Correspondencia (1939-1978). Felgine, O. y Ayerza de Castilho, L. (eds.). Buenos Aires: Sudamericana.
Ocampo, V. y Camus, A. (2019). Correspondencia 1946-1959. E. Mayorga y J. J. Negri (trads.). Buenos Aires: Sudamericana.
Pelletieri, O. (1999). Peronismo y teatro (1945-1955). Cuadernos Hispanoamericanos, 588, 91-102.
Peralta, R. (2000). Gori Muñoz y las compañías teatrales del exilio español de 1939 en Buenos Aires. En El exilio teatral republicano de 1939. Barcelona: Grupo de Estudios del Exilio Literario.
Reichman, A. (2015). De Bakou à New York, sur les traces de Jacques Schiffrin. Les Temps Modernes, 686, 55-79. DOI: https://doi.org/10.3917/ltm.686.0055
Rein, R. y Panella, C. (2013). La segunda línea. Liderazgo peronista 1945-1955. Buenos Aires: EDUNTREF.
Rivera, J. (2000). Borges, Ficha 57.323. En Territorio Borges (23-36). Buenos Aires: Atuel.
Rodrigo, A. (1974). Margarita Xirgù y su teatro. Barcelona: Planeta.
Rosenzweig, G. (2021). Les premières éditions en espagnol de La Peste et L’Étranger, d’Albert Camus. Chroniques Camusiennes, 32, 16-22.
Sapiro, G. (1999). La guerre des écrivains. 1940-1953. París : Fayard.
Sartre¸ J.-P. (9 sept. 1944). La République du silence. Les Lettres françaises, 20, 1.
Schvartzman, J. (2017). Catorce tesis sobre polémica. Patrimônio e Memória, 13(2), 4-13.
Tanase, V. (2010). Albert Camus. París: Gallimard.
Todd, O. (1996). Albert Camus, une vie. París: Gallimard.