Biblioteca Americana: from Buenos Aires to Mexico, a continental network project

Main Article Content

Valeria Añón

Abstract

Biblioteca Americana, created by Pedro Henríquez Ureña a year before his death, due to an idea and a specific request from Daniel Cosío Villegas, director of Fondo de Cultura Económica then, constitutes a funding Project for the history of publishing in Latin America in the XXth Century, as well as a way to discuss a literary continental canon. In this paper, I analyse the original plan, the catalogue that has been published since 1947, and I propose a critical link between publishing politics, cultural ways of intervention in the public sphere and readerships.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Añón , . V. (2022). Biblioteca Americana: from Buenos Aires to Mexico, a continental network project. Orbis Tertius, 27(35), e235. https://doi.org/10.24215/18517811e235
Section
Dosier: “Colecciones americanistas: libros que diseñaron un canon”

References

Añón, V. (2014). Políticas editoriales, canon y mercado. Editoriales independientes mexicanas en los años 60. Políticas de la memoria, 15, 247-256.

Barcia, P. (1994). Pedro Henríquez Ureña y la Argentina. Santo Domingo: Secretaría de Educación y Cultura.

Cervantes, F. (2020). La metamorfosis de la colección Tezontle. El primer catálogo literario de FCE. Palabra clave, 9(2). Recuperado de https://doi.org/10.24215/18539912e086 DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e086

Cervantes, F. (2021). Camila Henríquez Ureña, directora de la Biblioteca Americana de FCE. Ponencia en Rastros lectores. II Seminario Internacional de la Edición y el Libro. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=w16hHxd086w

Cornejo Polar, A. (1994). Escribir en el aire. Lima: Horizonte.

Croce, M. (2013). Biblioteca Americana. La utopía del archivo continental. Confluenze, 5(1), 26-36.

De Diego, J. L. (ed.) (2014). Editores y políticas editoriales en Argentina. Buenos Aires: FCE.

De Diego, J. L. (2015). La otra cara de Jano. Buenos Aires: Ampersand.

Díaz Arciniega, V. (1996). Historia de la casa: Fondo de Cultura Económica, 1934-1996. México: Fondo de Cultura Económica.

Díaz Quiñones, A. (2006). Sobre los principios. Bernal: UNQUI.

Díez Canedo, A. (2012). Joaquín Mortiz, un canon para la literatura mexicana del siglo XX. En Diálogos Transatlánticos. Memorias del II Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas, 3 al 5 de octubre de 2011, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2791/ev.2791.pdf

Garone Gravier, M. (2020). Los catálogos editoriales como fuentes para el estudio de la bibliografía y la historia de la edición. El caso de Fondo de Cultura Económica. Palabra clave, 9(2). Recuperado de https://doi.org/10.24215/18539912e085 DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e085

Henríquez Ureña, C. (1946). Biblioteca Americana. Folleto de Presentación. México: FCE.

Henríquez Ureña, P. (1947). Historia de la cultura en la América hispánica. México: FCE.

Jitrik, N. (1995). Historia e imaginación literaria. Buenos Aires: Biblos.

Mondragón, R. (2016). La memoria como biblioteca. En S. Ugalde Quintana y O. Ette (eds.). Políticas y estrategias de la crítica (pp. 191-204). Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964561343-010

Sancholuz, C. (2013). Pedro Henríquez Ureña y la revista platense Valoraciones. Anales de literatura hispanoamericana, 42, 91-105. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ALHI.2013.v42.43656

Said, E. (1975). Beginnings. Intentions and Method. Nueva York: Basic Books.

Sorá, G. (2017). Editar desde la izquierda en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Weinberg, G. (2020). El libro en la cultura latinoamericana. En P. D. Weinberg (ed.). Escritos sobre el libro y la edición en América Latina. Buenos Aires: Clacso. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01xs

Weinberg, L. (2014). Biblioteca Americana: una poética de la cultura y una política de la lectura. México: FCE.

Weinberg, L. (2016). Pedro Henríquez Ureña, la edición como una operación social. En S. Ugalde Quintana y O. Ette (eds.). Políticas y estrategias de la crítica (pp.175-190). Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964561343-009

Zanetti, S. (2000). ¿Un canon necesario? Acerca del canon literario latinoamericano. Voz y escritura, 10, 227-241.