Poetry festivals in Argentina: sound territories and desiring production

Main Article Content

Flavia Garione

Abstract

This article is proposed as a preliminary approach to the sound dimension of contemporary Argentine poetry and the spaces in which it circulates. Starting to think about the sound of poetry, about the substantial questions of how a poet or a festival sounds, immediately invites one to wonder about the territories that voices construct. In this sense, for Brandon LaBelle (2010), sound generates auditory knowledge that unfolds as a space-time event. At the same time, it opens a field of interaction, to become a channel, a fluid, a flow of voice that can forge a micro-geography of the moment. The auditory paradigm could be, in this way, a significant model to think and experience the artistic condition and poetic performances in the framework of Argentine poetry festivals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garione, F. (2022). Poetry festivals in Argentina: sound territories and desiring production. Orbis Tertius, 27(36), e246. https://doi.org/10.24215/18517811e246
Section
Artículos

References

Adorno, T. (1984). Teoría estética. Barcelona: Ediciones Orbis.

Attali, J. (1985). Noise The Political Economy of Music. Minneapolis: Minnesota Press.

Caimari, L. (2017). La vida en el archivo: goces, tedios y desvíos en el oficio de la historia. Buenos Aires: Siglo XXI.

Caja de Resonancia (https://cajaderesonancia.com/)

Deleuze, G. y Guattari, F. (2010 [1972]). El antiedipo. Capitalismo y esquizofrenia. Buenos Aires: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2006 [1988]). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. España: Pre-textos.

Engstrom, A. y Stjerna, A. (2009). Sound Art or Klangkunst? A reading of the English and German literature on sound art. Organised Sound, 14(1), 11-18. https://doi.org/10.1017/S135577180900003X DOI: https://doi.org/10.1017/S135577180900003X

FILBA (http://www.fipr.com.ar/)

FIPR Rosario (http://www.fipr.com.ar/)

FLPBB Bahía Blanca. (https://www.bahia.gob.ar/agenda-old/8o-festival-de-poesia-latinoamericana-de-bahia-blanca)

Garbatzky, I. (2015). Los ochenta recienvivos. Poesía y performance en el Río de la Plata. Rosario: Beatriz Viterbo.

Garione, F. (2021). Inmediatez, potencias del sonido y puntuación musical en puestas en voz de Mariano Blatt y Federico Leguizmón. Revista Landa, 10(1), 285-313. Recuperado de https://revistalanda.ufsc.br/wp-content/uploads/2021/12/14.-Flavia-Garione-Inmediatez-potencias-del-sonido.pdf

Garione, F. ―Entrevista personal a Bernardo Orge y Daiana Henderson. Buenos Aires: 2021 (Inédita).

Garione, F. ―Entrevista personal a Federico Leguizamón. Buenos Aires: 2021 (Inédita).

Kamenszain, T. (2020). Libros chiquitos. Buenos Aires: Ampersand.

Kozak, C. (ed.). (2015).Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires: Caja Negra.

LaBelle, B. (2010).Acoustic territories. New York: Bloomsbury Academic.

Laddaga, R. (2006). Parque, caminatas, festivales. En Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Lemus, F. (2020). Belleza y felicidad fiorito. En Orgullo y prejuicio: arte en Argentina en los noventa y después. Disponible en: https://norafisch.com.ar/belleza-fiorito/

Molina, C. (2016). La poesía como festival. El jardín de los poetas, (1), 223-242.

Moscardi, M. (2019). La máquina de hacer libritos. Villa María: EDUVIM.

Mugica, F. (2020). Entre big data y poéticas de incontinencia: reflexiones sobre el saber en el medio digital. Confabulaciones, (3), 33-45 Recuperado de: http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/confabulaciones/article/view/395

Navas, E. (2012). Remix Theory. The aesthetics of remix. Nueva York: Springer. DOI: https://doi.org/10.1515/9783990435007

Palmeiro, C. (2011).Desbunde y felicidad. De la Cartonera a Perlongher. Buenos Aires: Título.

Perloff, M. y Dworkin, C. (2009).The sound of poetry. Chicago: The University of Chicago Press.

Porrúa, A. (2011). Caligrafía tonal. Buenos Aires: Entropía.

Ranciére, J. (2013). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Manantial.

Rolle, C. (2017). Buenos Aires transmedial. Rosario: Beatriz Viterbo.

Shklovski, V. (2008). El arte como artificio. En T. Todorov (comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Buenos Aires: Siglo XXI ediciones.

Szendy, P. (2016). A fuerza de puntos, la experiencia como puntuación. Chile: Metales pesados.

Toop, D. (2000). Sonic Boom. En Sonic Boom: the Art of Sound. London: Hayward Gallery Publishing.

Vercelli, A. (2009). Repensando los bienes intelectuales comunes: análisis socio-técnico sobre el proceso de co-construcción entre las regulaciones de derecho de autor y derecho de copia y las tecnologías digitales para su gestión (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Quilmes. Disponible en http://www.arielvercelli.org/rlbic.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662008000300010

Yuszczuk, M. (2011). Lecturas de la tradición en la poesía argentina de los noventa (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en línea: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.742/te.742.pdf