"Something like a yes, or an always and a now". Topics of habeas vox in Cortázar's political word on the disappearance of people

Main Article Content

Susana Gómez

Abstract

This paper presents some reflections on Cortázar's discourses in defence of human rights in Argentina during the period of the last civil-military dictatorship. We analyse how Cortázar speaks as an exiled writer whose word is already considered authoritative to talk about the forced disappearance of people for political reasons. The analysis of the speeches made in that emblematic year of 1981 is possible with the support of the notions of habeas corpus and habeas vox, useful to show the writer's effort –in successive international forums– to create a credible discourse in relation to the horror of the disappeared.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez, S. . (2022). "Something like a yes, or an always and a now". Topics of habeas vox in Cortázar’s political word on the disappearance of people. Orbis Tertius, 27(36), e251. https://doi.org/10.24215/18517811e251
Section
Dosier: "Latinoamericano y escritor: aproximaciones críticas a la obra de Julio Cortázar desde el siglo XXI”

References

Agamben, G. (2011). Ante el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Badiou, A. (2008). Teoría del sujeto. Buenos Aires: Prometeo.

CADHU (Comisión Argentina por los Derechos Humanos) (2012). Argentina, Proceso al Genocidio. Buenos Aires: Colihue.

CELS (1981). El caso argentino. Desapariciones forzadas como instrumento básico y generalizado de una política. La doctrina del paralelismo global. Su concepción y aplicación. Necesidad de su denuncia y condena. Conclusiones y recomendaciones. París. Recuperado de https://www.cels.org.ar/web/publicaciones/la-politica-de-desapariciones-forzadas-de-personas/.

Cortázar, J. (1981). Conclusión para un informe. En Argentina: une culture interdite, editado por la Asociación Internacional de defensa de los Artistas víctimas de la represión en el mundo. Paris: Maspero.

Cortázar, J. (1984a [1981]). Negación del olvido. En S. Yurkiévich (comp.), Argentina, años de alambradas culturales (pp. 29-33). Buenos Aires: Muchnik.

Cortázar, J. (1984b [1981]). Las palabras violadas (discurso pronunciado en el acto de la CADHU, en Madrid). En S. Yurkiévich (comp.), Argentina, años de alambradas culturales (pp. 63-70). Buenos Aires: Muchnik.

Cortázar, J. (1984c). Absoluciones y condenas. En S. Yurkiévich (comp.), Argentina, años de alambradas culturales (pp. 51-54). Buenos Aires: Muchnik.

Cortázar, J. (1994a [1981]). Realidad y literatura. En Obra crítica 3, pp. 225-238. Buenos Aires: Alfaguara.

Cortázar, J. (1994b [1980]). Graffiti. En Queremos tanto a Glenda, Cuentos completos/2, pp. 397-400. Buenos Aires: Alfaguara.

Cristiá, M. (2021). AIDA. Una historia de solidaridad artística transnacional (1979-1985). Buenos Aires: Imago Mundi.

Despouy, L. (2013). Entrevista a Leandro Despouy: una singular amistad política. Clarín, 24 de mayo. Recuperado de: https://www.clarin.com/sociedad/entrevista-leandro-despouy-singular-politica_0_BJ0bfNOoPXx.html

Escudero Chauvel, L. (2002). El sujeto patémico. Los desaparecidos en la prensa argentina. De Signis, 2, 187-201.

Foucault, M. (1993). Microfísica del poder. Madrid: Ediciones La Piqueta.

Franco, M. (2008). El exilio. Argentinos en Francia durante la dictadura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gil, M. (1981). Queremos tanto a Cortázar. Revista La calle, 75-79. Recuperado de: https://cortazar.nakalona.fr/files/show/2726

Longoni, A. y Bruzzone, G.A. (2008). El Siluetazo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Poder Ejecutivo Nacional (1979). Ley 22068. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-22068-257120/texto

Peris Blanes, J. (2020). “Segunda vez” y “Graffiti”, de Cortázar. Una poética fantástica para la desaparición forzada. Revista Chilena de Literatura, (102). Recuperado de: https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/60163/63980#toc

Selser, G. (1981). Cortázar y la Revista de Occidente prohibidos: tocan temas “ingratos”. El Día, 21 de octubre, p. 45.