Little Memories of the Everyday: A Dialogue between Julio Cortázar and Georges Perec

Main Article Content

Paula Klein

Abstract

The following article presents the main lines of research of my essay Little memories and everyday life writings. Cortázar, Perec and their contemporary echoes (2021). In particular, the analysis of certain literary "micro-genres" such as "instructions" or "practical works", linked to the exploration of the everyday, will allow us to analyze Julio Cortázar's work from the point of view of "projects to be carried out", a notion that forces us to rethink the links between literature and the experimental protocols of conceptual art.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Klein, P. . (2022). Little Memories of the Everyday: A Dialogue between Julio Cortázar and Georges Perec. Orbis Tertius, 27(36), e252. https://doi.org/10.24215/18517811e252
Section
Dosier: "Latinoamericano y escritor: aproximaciones críticas a la obra de Julio Cortázar desde el siglo XXI”

References

AA.VV. (2016). OuLipo. Ejercicios de literatura potencial. E. Alemián (Trad.); M. Rey y E. Alemián (Eds.). Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Abensour, M. (2003). Le choix du petit. En T. Adorno, Minima Moralia. París: Petite Bibliothèque Payot.

Alazraki, J. (1990). ¿Qué es lo neofantástico? Mester, XIX(2), 21-33. DOI: https://doi.org/10.5070/M3192014104

Barrenechea A. M. (1985). La literatura fantástica: función de los códigos socio-culturales en la constitución de un género. En El espacio crítico en el discurso Literario. Buenos Aires: Kapelusz.

Bens, J. (1988). Queneau Oulipien. En Oulipo (Association), Atlas de littérature potentielle (pp. 22-33). Paris: Gallimard.

Berriot, K. (1988). Julio Cortázar l'enchanteur. París: Presses de la Renaissance.

Bessière, I. (1973). Le Récit fantastique: la poétique de l'incertain. París: Larousse.

Bessière, J. (2006). Littérature: l’oeuvre document et la communication de l’ignorance d'une archéologie (Daniel Defoe) et d'une illustration (Norman Mailer). J-F. Chevrier y P. Roussin (Eds.), Communications. Des faits et des gestes. Le parti-pris du document, 79, 319-335. DOI: https://doi.org/10.3406/comm.2006.2428

Brecht, B. (2000). L'effet de distanciation, procédé de la vie quotidienne. En J-M. Valentin (Ed.), Écrits sur le théâtre. París: Gallimard.

Brotchie, A. y Mathews, H. (1998). Oulipo compendium. Londres: Atlas Press.

Caillois, R. (1977). Fantastique. Encyclopaedia universalis. París: Universalis. Fr. Recuperado de https://www.universalis.fr/encyclopedie/fantastique/

Cercas, J. (2009). Anatomía de un instante. Barcelona: Mondadori.

Chejfec, S. (1988). Georges Perec o los riesgos de cierta argentinidad (a propósito de La vida instrucciones de uso de Perec). Babel. Revista de libros, (12), 20.

Constantin, D. (2008). Masques et mirages: genèse du roman chez Cortázar, Perec et Villemaire. Nueva York: Peter Lang.

Cortázar, J. (1991 [1963]). Rayuela. Edición crítica J. Ortega (Ed.); S. Yurkievich (Coord.). Madrid: CSIC, Colección Archivos.

Cortázar, J. (1994 [1978]). El estado actual de la narrativa en Hispanoamérica. En Obra crítica, vol. III. (pp. 89-111). Madrid: Alfaguara.

Cortázar, J. (2004 [1973]). Libro de Manuel. Buenos Aires: Altea, Aguilar, Taurus, Alfaguara.

Cortázar, J. (2007). Manual de instrucciones. En Cuentos completos, Tomo I. Uruguay: Alfaguara.

Cortázar, J. y Dunlop, C. (2007 [1983]). Los autonautas de la cosmopista. Un viaje atemporal París-Marsella. Buenos Aires: Alfaguara.

Cortázar, J. (2010a [1967]). La vuelta al día en ochenta mundos. Hong Kong: Editorial RM.

Cortázar, J. (2010b [1969]). Último round. Hong Kong: Editorial RM.

Cortázar, J. (2010c [1980]). Clone. En Queremos tanto a Glenda (pp. 101-124). Buenos Aires: Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara.

Cortázar, J. (2012 [1972]). Corrección de pruebas en Alta Provenza. Buenos Aires: Herederos de Julio Cortázar.

Cortázar, J. (2013 [1980]). Clases de literatura. Buenos Aires: Alfaguara.

Didi-Huberman, G. (2014). Sentir le grisou. París: Ed. de Minuit.

Fondebrider, J. (1988). Raymond Queneau, Georges Perec y el grupo Oulipo. Babel. Revista de libros, 4, 14-16.

Foster, H. (2004). The Archival Impulse. The MIT Press, 110, 3-22. DOI: https://doi.org/10.1162/0162287042379847

Frye, N. (1957). Anatomy of Criticism. Princeton, New Jersey: Princeton University press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400866908

Gasparini, S. (1999). Típicas atracciones genéricas: fantástico y ciencia ficción. Luisa Valenzuela, Elvio E. Gandolfo, Angélica Gorodischer. En N. Jitrik y E. Drucaroff (Eds.), Historia crítica de la literatura argentina, vol. 11, (pp. 117-142). Buenos Aires: Emecé.

Genette, G. (1991). Récit fictionnel et récit factuel. En Fiction et diction (pp. 141-168). París: Seuil.

Giard, L. (1990). Introducción. En M. De Certeau, L'invention du quotidien. I. Arts de faire, vol. I. París: Gallimard.

Goldsmith, K. (2005). Paragraphs on Conceptual Writing. En L. Emerson y B. Cole (Eds.), Open Letter: A Canadian Journal of Writing and Theory, 12(7), 108-111.

Jablonka, I. (2014). Les fictions de méthode (Parte 3, VIII, Le raisonnement historique). En L'histoire est une littérature contemporaine. París: Seuil.

Jackson, R. (1981). Fantasy: The Literature of subversion. Londres, Nueva York: Methuen. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203130391

Jeannelle, J-L. (2007). Histoire littéraire et genres factuels. Fabula-LhT, 0. http://www.fabula.org/lht/0/jeannelle.html

Klein, P. (2013). ¿Un plagiario por anticipación? Cortázar y el Oulipo(1960-1980). Ensemble, 5(11), 37.

Klein, P. (2014). Cortázar et l’Oulipo: départ d’un jeu. De ligne en ligne,15, 30.

Klein, P. (2021). Petites mémoires et écriture du quotidien: Cortázar, Perec et leurs échos contemporains. París: Classiques Garnier.

Link, D. (1994). Escalera al cielo. Utopía y Ciencia Ficción. Buenos Aires: La Marca.

Louis, A. (2001). Definiendo un género. La Antología de la literatura fantástica de Silvina Ocampo, Adolfo Bioy Casares y Jorge Luis Borges. Nueva Revista de Filología Hispánica, 49(2), 409-437. DOI: https://doi.org/10.24201/nrfh.v49i2.2157

Louis, A. (2016). La iniciación a lo fantástico. Julio Cortázar. Los Anales de Buenos Aires y la Antología de la literatura fantástica. En R. Spiller (Ed.), Julio Cortázar y Adolfo Bioy Casares: Relecturas entrecruzadas (pp. 39-54). Berlín: Erich Schmidt.

Mellier, D. (2000). La littérature fantastique. París: Seuil.

Mellier, D. (2001). Textes fantômes: fantastique et autoréférence. París: Ed. Kimé.

Nash, M. (2007). Experiments with Truth: The Documentary Turn. Anglistica, 11(1/2), 33-40.

Nash, M. (2008). Reality in the Age of Aesthetics. Frieze, 114, 2.

Perec, G. (1974). Variations sur un thème de Marcel Proust. Magazine littéraire, 94, 64.

Perec, G. (1989 [1973]). Approches de quoi?. En L’infra-ordinaire (pp. 9-13). Paris: Seuil.

Queneau, R. (1998 [1965]). Bâtons, chiffres et lettres. En Oulipo (Association), Atlas de littérature potentielle (p. 429). París: Gallimard.

Ruffel, L. (2012). Un réalisme contemporain: les narrations documentaires. Littérature, 166, 13-25. DOI: https://doi.org/10.3917/litt.166.0013

Sánchez, P. M. (2005). Julio Cortázar y la literatura potencial. La Siega, 4.

Shields, D. (2016 [2010]). Besoin de réel : un manifeste littéraire [Reality Hunger], trad. Charles Recoursé, Vauvert, Au Diable Vauvert.

Todorov, T. (1992 [1970]). Introduction à la littérature fantastique. París: Seuil.

Viart, D. (2019). Les Littératures de terrain (Introducción). Revue de Fixxion française contemporaine, 18. Recuperado de http://www.revue-critique-de-fixxion-francaise-contemporaine.org/rcffc/article/view/fx18.20/1339 DOI: https://doi.org/10.4000/fixxion.1275

Volpi, J. (2018). Una novela policial. México: Alfaguara.

Xul, Signo Viejo y nuevo. Revista de poesía (dic. 1993). Número 10, “El punto ciego: la poesía visual”.