Voice, people and otherness: about two rewritings of Martín Fierro in the 21st century

Main Article Content

Juan Ignacio Pisano

Abstract

The return to Martín Fierro is a constant in Argentine literature. In this text we will work on two specific rewritings of the classic by José Hernández that were written in the 2010s: Las aventuras de la China Iron (2017), by Gabriela Cabezón Cámara, and El guacho Martín Fierro (2011), by Oscar Fariña. Both allow a series to be read from a constant, that is, they can be read as interventions in the national tradition from an element that in itself drags a dispute: the definition of the limits of the town, the mystical body of the Nation. Being considered as a symbolic supplement that is applied to the population, the town, as a space of dispute, is a constitutive part of contemporary debates. The classic of the Argentine Nation constitutes a textuality whose rewriting, in the cases worked, opens a dissent around the limits and scope of that key signifier. And there a dispute is played for the construction of the common. This dispute is central in the considered texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pisano, J. I. (2023). Voice, people and otherness: about two rewritings of Martín Fierro in the 21st century. Orbis Tertius, 28(37), e261. https://doi.org/10.24215/18517811e261
Section
Artículos
Author Biography

Juan Ignacio Pisano, Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires / CONICET, Argentina

Licenciado en Letras por la Facultad de Filosofía y Letras (UBA) y doctorando Ubacyt por la misma institución.

References

Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito. De Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Arnés, L. (2020). Contar el cuento: sexualidades fuera de término. En L. Arnés, L. de Leone y M. J. Punte (Comps.), Historia feminista de la literatura argentina (pp. 375-402). Villa María: Eduvim.

Borges, J. L. (2000). El Aleph. Buenos Aires: Clarín Ediciones.

Borges, J. L. (2009). El escritor argentino y la tradición. En Obras completas, T I (1923-1949), (pp. 438-444). Buenos Aires: Emecé.

Cabezón Cámara, G. (2017). Las aventuras de la China Iron. Buenos Aires: Penguin Random House.

Cattaruzza, A. y Eujanian, A. (2002). Del éxito popular a la canonización estatal del Martín Fierro: tradiciones en pugna (1870-1940). Prismas, 6(6), 97-120.

De Leone, L. (2020). La pampa errante. Un trayecto de desobediencias. En L. Arnés, L. de Leone y M. J. Punte (Comps.), Historia feminista de la literatura argentina (pp. 187-216). Villa María: Eduvim.

Derrida, J. (2021). La hospitalidad. Buenos Aires: Ediciones de La Flor.

Didi-Huberman, G. (2015). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Dolar, M. (2007). Una voz y nada más. Buenos Aires: Manantial.

Fariña, O. (2011). El guacho Martín Fierro. Buenos Aires: Interzona.

Gamerro, C. (2019). Facundo o Martín Fierro. Los libros que inventaron la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Hernández, J. (2005). Martín Fierro. Buenos Aires: Editorial Norma.

Katchadjian, P. (2007). El Martín Fierro ordenado alfabéticamente. Buenos Aires: IAP.

Ludmer, J. (2000). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Perfil.

Miller, J. (2010). Extimidad. Los cursos psicoanalíticos de Jacques Alain Miller. Buenos Aires: Paidós.

Moreno, M. (2017). Gauchitas. Revista Anfibia. Recuperado de https://www.revistaanfibia.com/gauchitas/

Palti, E. (2018). Una arqueología de lo político. Regímenes de poder desde el siglo XVIII. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Pisano, J. I. (2018). El teatro gauchesco entre la Colonia y la Emancipación: rastros de una continuidad olvidada. Iberoamericana, 28(69), 105-126.

Pisano, J. I. (2021). Prensa, poesía gauchesca y otros. La disputa por el pueblo en algunas gacetas de Luis Pérez. Zama, 13(13), 83-95.

Rancière, J. (2011). Política de la literatura. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Rancière, J. (1996). El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires: Nueva Visión.

Rancière, J. (2019). Disenso. Ensayos sobre estética y política. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Rojas, R. (1948). Los gauchescos. Historia de la literatura argentina. Dos Tomos. Buenos Aires: Losada.

Rubione, A. (2006). Retorno a las tradiciones. En A. Rubione (Ed.), Historia crítica de la literatura argentina. La crisis de las formas. Tomo 5 (pp. 75-100). Buenos Aires: Emecé.

Schvartzman, J. (1996). Microcrítica. Cuestiones de detalle. Buenos Aires: Biblos.

Spivak, G. (2011). ¿Puede hablar el subalterno? Buenos Aires: El Cuenco de Plata.

Stratta, I. (2021). A andar con los avestruces. Últimos avatares de Martín Fierro. En J. I. Pisano y M. Vicens (Eds.), Prensa, pueblo y literatura. Una guía de consumo. Buenos Aires: NJ Editor.