Dimensions of the self in the poetry and diaries of Alejandra Pizarnik

Main Article Content

Nieves Battistoni

Abstract

The present article aims to observe how certain ideograms that appear in Alejandra Pizarnik's works (the travelling woman, the dead woman, the forgotten woman, the little girl, the insomniac woman) and which, having become common places, contributed to mythologizing her authorial figure as a cursed poet, associated with a space-time dimension which would allow "measuring" the shape and size of the lyrical and diaristic self. Indeed, in her poetry and diaries, the first person is self-figured as small, miniaturized and, paradoxically, magnanimous, perhaps because there is almost no exterior space, except for the forest and the garden: as if some of the features that we can presume in the landscape (variety, multiplicity, extension) had been engulfed by the self that unfolds exorbitantly and abysmal, reluctant to admit the existence of an outside. This miniaturized egoic hyper-concentration, in addition to giving the total work a certain suffocating tone, enables us to conjecture about the strict regimen of purity of her poetry and the impossibility of writing a novel, tirelessly consigned in her diaries.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Battistoni, N. (2023). Dimensions of the self in the poetry and diaries of Alejandra Pizarnik. Orbis Tertius, 28(38), e276. https://doi.org/10.24215/18517811e276
Section
Artículos

References

Aira, C. (2001). Alejandra Pizarnik (1936- 1972). Omega.

Aira, C. (2012). Alejandra Pizarnik. Beatriz Viterbo.

Avaro, N. (2018). Las dos lapiceras. En N. Avaro (Ed.), La enumeración. Narradores, poetas, diaristas y autobiógrafos (pp. 127- 130). Nube Negra.

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.

Carreras, A. (1993). Nacen los otros. Beatriz Viterbo.

D’angelo, P. (1999). Categorías estéticas. En P. D’angelo (Ed.), La estética del romanticismo (pp. 117- 176). Visor.

Dalmaroni, M. (1996). Sacrificio e intertextos en la poesía de Alejandra Pizarnik. Orbis Tertius, 1(1), 1-17.

Di Ció, M. (2008). Marcos y marcas pictóricas en la obra de Pizarnik. Cahiers de LIRICO, 4, 211-225.

Garbatzy, I. (2016). La consagración de lo obvio. Entrevista a Fernando Noy. En D. Lucena y G. Laboureau (Comps.), Modo mata moda: arte, cuerpo y (micro) política en los 80 (pp. 201-211). EDULP.

Moia, M. (2015). Entrevista a Alejandra Pizarnik. En M. Moia (Ed.), Prosa completa (pp. 311- 315). Lumen.

Muschietti, D. (1995). Poesía y paisaje: exceso e infinito. Cuadernos Hispanoamericanos, 538, 81-88.

Negroni, M. (1994). La condesa sangrienta: Notas sobre un problema musical. Hispamérica: Revista de Literatura, 23(68), 99-110.

Negroni, M. (2000). Alejandra Pizarnik: Melancolía y cadáver textual. INTI, 52/53, 169-178.

Negroni, M. (2003). El testigo lúcido: la obra de sombra de Alejandra Pizarnik. Beatriz Viterbo.

Negroni, M. (2015). La noche tiene mil ojos. Caja Negra.

Pezzoni, E. (2009) Alejandra Pizarnik: la poesía como destino. En E.Pezzoni (Ed.), El texto y sus voces (pp. 173- 179). Sudamericana.

Pizarnik, A. (2010). Diarios. (Ed. Ana Becciu). Lumen.

Pizarnik, A. (2015). Prosa completa. (Ed. Ana Becciu). Lumen.

Pizarnik, A. (2016). Poesía completa. (Ed. Ana Becciu). Lumen.

Schlegel, F. (1995). Diálogo sobre la Poesía (1800). En F. Schlegel (Ed.), Poesía y filosofía (pp. 95-149). Alianza Editorial.

Stewart, S. (2013). El ansia. Narrativas de la miniatura, lo gigantesco, el souvenir y la colección. (Trad. Adriana Astutti). Beatriz Viterbo.