What a reader can in El aire
Main Article Content
Abstract
The publication context of El aire, by Sergio Chejfec, coincides with the moment of hegemonic consolidation of neoliberalism, whose fundamental feature consists in the displacement of the precariousness from the margins that capitalism can’t integrate towards the center of society. The novel, written and published in a time that is characterized by a normalization of precariousness, produces a strangeness from normalization. Chejfec proposes an alternative reflection on the relationship between the novel as a statement and its own enunciation conditions. This reflection can be read in the positions that the protagonist assumes as a cultural consumer of different textual materials and in the distance that separates him from the possibility of a particular poetics, which in the novel is articulated in the narrator's word.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Chejfec, S. (2007). Baroni: un viaje. Buenos Aires: Alfaguara.
Chejfec, S. (1992). El aire. Buenos Aires: Alfaguara.
Chejfec, S. (1990). Moral. Buenos Aires: Puntosur.
De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.
Laera, A. (2014). Ficciones del dinero. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Lorey, I. (2016). Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Trad. Raúl Sánchez Cedillo. Madrid: Traficante de Sueños.
Martínez, M. y Scheffel, M. (2011). El : acción y mundo narrado. Introducción a la narratología. Buenos Aires: Las cuarenta.
Melville, H. (2000). Bartleby, el escribiente. Milán: Modadori.
Nietzsche, F. (2008). Fragmentos póstumos. Volumen IV (1885-1889). Madrid: Tecnos.
Rancière, J. (2010). Las paradojas del arte político. El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
Sarlo, B. (2007). Anomalías. Sobre la literatura de Sergio Chejfec (1997) y La ficción inteligente (1992). Escritos sobre literatura argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.
Shklovski, V. (1970). El arte como artificio. En T. Todorov (comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Buenos Aires: Siglo XXI.
Viñas, D. (2017). Itinerario del escritor argentino. Literatura argentina y política. Argentina: Santiago Arcos Editor.