"Escribir no es soledad" – Twitterature as Postautonomous Literary Practice in Cristina Rivera Garza and Heber Quijano
Main Article Content
Abstract
Literary writing on Twitter, called Twitterature by authors and literary scholars, follows other rules than those of the official literary world. The conditions of production, publication and reception differ decisively, and these specificities make Twitterature an example of what Josefina Ludmer qualifies as postautonomous literature. In “Los muertos indóciles”, Cristina Rivera Garza develops a poetics of Twitterature that emphasizes the potential of collective writing on Twitter, drawing on Ludmer’s thesis. Traditionally, literary studies have difficulties with textual forms that cannot be cited or archived. With regard to digital literature, new tools might have to be developed accordingly. But, the medium’s “contraintes” in the best Oulipian sense, can also be transferred back to the medium of the book: in 2020, Heber Quijano published a slim volume with his tweets from the years 2008-2013: “Eco de un ave que estalla”. They can also be summarized and analyzed under the general term of postautonomous literature.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Blome, E. (2023). Postautonome Literatur? Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 97(4), 973–981. https://doi.org/10.1007/s41245-023-00216-7
Calvo Revilla, A. (2020). Poética de la brevedad. Exploración de las formas nanoficcionales y del microrrelato en red. En O. Ette (Ed.), Ediciones de Iberoamericana: Vol. 115. Vivir lo breve: Nanofilología y microformatos en las letras y culturas hispánicas contemporáneas. Editorial Iberoamericana / Vervuert.
Castro-Martínez, A. y Díaz-Morilla, P. (2021). Tuiteratura. contar historias con los hilos y recursos de Twitter. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 20(1), 82–95. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2481
Chimal, A. (2013). La historia mutante. Tuiteratura y otras formas de escritura digital. En Arte en las redes sociales (pp.15-32). Editorial Estudio Paraíso.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1975). Kafka, pour une littérature mineure. Collection Critique. Editions de Minuit.
Escandell Montiel, D. (2016). Reinventando a los autores: Borges y Gómez de la Serna, tuiteros. Fenómenos de apropiación y difusión literaria en la red social. Revista De ALCESXXI. Journal of Contemporary Spanish Literature and Film, 2, 70-113.
Estrada, O. (2010). Cristina Rivera Garza: Ningún crítico cuenta esto (Vol. 16). Ediciones Eón.
Ette, O. (Ed.). (2020). Ediciones de Iberoamericana: Vol. 115. Vivir lo breve: Nanofilología y microformatos en las letras y culturas hispánicas contemporáneas. Editorial Iberoamericana / Vervuert.
Flores Díaz, L. (2021). Eco de un ave que estalla: del Twitter al papel. La Colmena: Revista De La Universidad Autónoma Del Estado De México, 110, 145–148.
Gatica Cote, P. A. (2020). De tuiteratura: una aproximación (y algunas reflexiones desde la tuiteratura mexicana). ILCEA. Revue de l’Institut des langues et cultures d'Europe, Amérique, Afrique, Asie et Australie, 41.
Gefen, A. (2010). Ce que les réseaux font à la littérature. Réseaux sociaux, microblogging et création. Itinéraires. Littérature, textes, cultures (2010-2), 155-166. https://hal.science/hal-01624168
Jordán Prudencio, N. (2020). El potencial democratizante de las redes sociales: imaginario versus realidad. Journal De Comunicación Social, 7(7), 49-86. https://jcomsoc.ucb.edu.bo/a/article/view/1181
Kreuzmair, E. (4 de febrero de 2016). Was war Twitteratur?http://www.merkur-zeitschrift.de/2016/02/04/was-war-twitteratur/
Kreuzmair, E. y Pflock, M. (24 de septiembre de 2020). Mehr als Twitteratur. Eine kurze Twitterliteraturgeschichte. https://www.54books.de/mehr-als-twitteratur-eine-kurze-twitter-literaturgeschichte/
Kreuzmair, E., Pflock, M. y Schumacher, E. (Eds.). (2022). Feeds, Tweets & Timelines: Schreibweisen der Gegenwart in Sozialen Medien. Transcript Verlag. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=3384760
Ludmer, J. (2010). Literaturas postautónomas. En Aquí América Latina: Una especulación (pp. 149-156). Eterna Cadencia Editora.
Pohlmann, L., Schmidgall, K. y Walter, J. (2022). Aus dem Netz! Weblogs und Netzliteratur im Archiv mit einem Ausblick auf die Archivierbarkeit Sozialer Medien. En E. Kreuzmair, M. Pflock y E. Schumacher (Eds.), Literatur in der digitalen Gesellschaft: Vol. 3. Feeds, Tweets & Timelines: Schreibweisen der Gegenwart in Sozialen Medien. Transcript Verlag.
Quijano, H. (2020). Eco de un ave que estalla. Diablura Ediciones.
Rivera Garza, C. (2011). Dolerse: Textos desde un país herido. Surplus ediciones.
Rivera Garza, C. (2013). Los muertos indóciles: Necroescrituras y desapropiación. Ensayo. Tusquets Editores México.
Rivera Garza, C. (2014). Escribir no es soledad. https://materialdelectura.unam.mx/images/stories/pdf5/cristina-rivera-garza-5.pdf
Simoni, M. (2022). Postautonomie und Spekulation – das Werk von Veronica Stigger und die Ausweitungen des literarischen Feldes in Lateinamerika. En I. Albers, M. Hahn y F. Ponten (Eds.), Spectrum Literaturwissenschaft: Band 77. Heteronomieästhetik der Moderne (pp. 313–335). De Gruyter.
Thiel, T. (21 de agosto de 2023). Kunstfreiheit: Ist das Zeitalter der Autonomie vorüber?. Frankfurter Allgemeine Zeitung.
UNLIREC. (2016). Balas Perdidas II: Análisis de Casos de Balas Perdidas Reportados en Medios de Comunicación en América Latina y el Caribe (2014–2015). https://unlirec.org/wp-content/uploads/2018/04/Balas_Perdidas.pdf