Venn Diagrams and Photographs in (Auto)fiction: The Image as Material-Virtual Intermediation
Main Article Content
Abstract
This article analyzes, based on the concept of postautonomy (Ludmer, 2010), the intermediation between image and text, between materiality and virtuality, in the works Conjunto vacío (2015) by Verónica Gerber Bicceci and Óptica sanguínea (2015) by Daniela Bojórquez Vértiz. Both books contest the in-between space by generating their own architectures of representation through the incorporation of visual objects such as Venn diagrams, photographs, and other supports that legitimize, synthesize, or contradict the narrative. I examine the structure of these works composed of traces or hints, which take precedence given the need for sense production in the plot, particularly the inherent political sense. The inclusion of images has led critics to consider them as "artistic pieces" (Rodríguez Blanco, 2019) rather than literature. However, I propose approaching this research from Wolfgang Iser's "Reception Theory" because, as a result of autofiction and intertextuality, I consider a common characteristic is that they reconstruct a horizon of expectations where the visual relativizes (re)appropriation, memory, and the locus of enunciation.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Bojórquez, D. (2014). Óptica sanguínea. México: Tumbona ediciones.
Brondo, E. (2016). La narrativa reciente en México y el arte conceptual. Óptica sanguínea de Daniela Bojórquez. Lejana- Revista de crítica de narrativa breve, 9, 1-8. https://doi.org/10.24029/lejana.2016.9.110
Canelo Pascua, M. (2023). Las casi ciegas: Poéticas del ojo en la literatura hispánica escrita por mujeres (2010-2021) (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/153194/Pascua%20Canelo%2C%20Marta%20%28v.r.%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cantoni, F. (2019). Verónica Gerber Bicecci, Conjunto vacío. [Revisión del libro Conjunto vacío por Verónica Gerber Bicecci]. Altre Modernità: Rivista di studi letterari e culturali, 21, 401-412. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6979623
Certeau de, M. (1986). Heterologies. Discourse on the Other .Heterologías: Discurso sobre el Otro]. Minnesota: University of Minnesota Press.
Copi, I. (2001). Lógica simbólica. México: Compañía Editorial Continental.
Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. México: Editorial Trillas.
García Abreu, A. (14 de septiembre del 2015). Una máquina de desaparición. Entrevista con Verónica Gerber Bicecci. Nexos. https://cultura.nexos.com.mx/una-maquina-de-desaparicion-entrevista-con-veronica-gerber-bicecci/
Garrido, J. (1972). Las matemáticas y la realidad: consideraciones sobre la "Matemática moderna" y la reforma de la enseñanza. Speiro, 104(11), 391-418. https://www.fundacionspeiro.org/verbo/1972/V-104-P-391-418.pdf
Garland, M. (2001). The Jungle de Calais: Entre liminalidad, espacio fronterizo y lugar de posibilidades. Post(s), 7, 68-97. https://doi.org/10.18272/post(s).v7i1.2399
Gerber Bicecci, V. (2017). Conjunto vacío. La Rioja, España: Pepitas de calabaza.
Ludmer, J. (2010). Aquí América Latina: Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Ludmer, J. (2016). Clases 1985: Algunos problemas de la teoría literaria. Ciudad de México: Titivillus.
Tanner, C. (2019). La escritura más allá de las palabras: sobre la obra híbrida de Verónica Gerber. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 18, 66-92. https://doi.org/10.32112/2174.2464.2019.326
Rodríguez-Blanco, S. (2019). La atadura entre imagentexto y autoficción. Mecanismos de lo irrepresentable en los libros Conjunto vacío, de Verónica Gerber y Óptica sanguínea, de Daniela Bojórquez. CONFLUENZE, 11(2), 438-468. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/10284
Salazar, Jeezreel. (1 de abril del 2021). Política de la materialidad: Óptica sanguínea de Daniela Bojórquez. SENALC. https://www.senalc.com/2021/04/01/politica-de-la-materialidad-optica-sanguinea-de-daniela-bojorquez/
Saavedra Galindo, A. (2018). Extravíos de la mirada y los límites de la narrativa en óptica sanguínea. 1616: anuario de Literatura comparada, 8, 241-258. https://doi.org/10.14201